Umístit bod:
Doba jednání: | 18.04 - 20.50 hod. |
---|---|
Přítomno: | 13 členů ZO dle přiložené prezenční listiny, Ing. Miroslav Brhel 8 hostů dle přiložené prezenční listiny |
Omluveni: | Gabriela Bábková, Ing. Radek Adler |
Neomluveni: | |
Předsedající: | Ing. Jakub Chrást |
Zapisovatel*: | Eva Sedláčková |
Ověřovatelé zápisu*: | Mgr. Dalibor Kolář Ing. Rostislav Pavlíček |
1 Zahájení |
Program jednání:
1. Zahájení.
2. Volba zpravodaje a ověřovatelů zápisu.
3. Kontrola usnesení z 3. zasedání ZO.
4. Rozpočtové opatření Obce Lutín č. 13/2022 a 14/2022.
5. Závěrečný účet Obce Lutín za rok 2022.
6. Rozhodnutí o odměnách za výkon funkcí neuvolněných členů
zastupitelstva (§72 odst. 2 zákona o obcích).
7. Odkup pozemků do majetku obce.
8. Studie odloučeného pracoviště mateřské školy v Lutíně.
9. Provozování vodohospodářských zařízení v majetku obce.
10. Prodej části pozemku v majetku obce.
11. Přestavba budovy bývalé DPS č.p. 127.
12. Smlouva o převodu části stavby cyklostezky.
13. Různé:
12.1 Rekonstrukce ulice Růžová
12.2 Lutín, chodník v ulici Na Zábraní
12.3 Kompletní rekonstrukce
13. Diskuze a závěr.
Jednání zahájil starosta obce Ing. Jakub Chrást v 18.04 hod.
Starosta obce Ing. J. Chrást konstatoval, že zasedání bylo řádně svoláno, informace o konání byla zveřejněna na úřední desce Obecního úřadu Lutín a na internetových stránkách www.lutin.cz, a to nejméně sedm dní přede dnem konání zasedání. Dále konstatoval, že je přítomno 13 členů zastupitelstva obce, zastupitelstvo je tedy usnášeníschopné.
Zápis z minulého 3. zasedání zastupitelstva obce byl vyložen na obecním úřadě, a protože k němu nebyly vzneseny žádné námitky, můžeme ho považovat za schválený.
Program jednání – starosta seznámil přítomné s programem jednání ZO. Upřesnil bod Různé: 13.1 Rekonstrukce ulice Růžová, 13.2 Lutín, chodník v ulici Na Zábraní, 13.3 Kompletní rekonstrukce ul. Břízová.
Rozprava k bodu:
Bez rozpravy.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
2 Volba zpravodaje a ověřovatelů zápisu |
Starosta obce navrhuje do funkce zpravodaje RNDr. Danu Vrbovou a do funkce ověřovatelů zápisu Mgr. Dalibora Koláře a Ing. Rostislava Pavlíčka.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
3 Kontrola usnesení z 3. zasedání ZO |
Místostarosta obce Mgr. D. Kolář provedl kontrolu usnesení z 3. zasedání ZO, které se konalo dne 12. 12. 2022.
4/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín bere na vědomí Rozpočtové opatření Obce Lutín č.
12/2022.
5/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín bere na vědomí aktuální informace o vývoji rozpočtu
obce na rok 2022.
Samostatný bod dnešního jednání.
6/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín schvaluje Rozpočtové provizorium na rok 2023.
Podle pravidel se v rozpočtovém provizoriu do schválení rozpočtu 2023 budou
hradit činnosti spojené s výkonem státní správy, akce schválené kompetentními
orgány, včetně zapojení případných dotačních zdrojů, závazky vyplývající z
uzavřených smluv, včetně plnění povinností z pracovněprávních vztahů obce,
výdaje vyplývající z právních předpisů, investiční i neinvestiční výdaje v
případech pokračování započaté akce včetně dotačních zdrojů, pravidelně se
opakující výdaje obce, výdaje na zabezpečení chodu úřadu a samotného
fungování obce, včetně výdajů spojených s řešením výjimečných a havarijních
situací. Příspěvek na provoz zřízené příspěvkové organizaci se poskytne
měsíčně ve výši 1/12 schváleného rozpočtu předchozího roku. Rozpočtové
příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se stávají příjmy a
výdaji rozpočtu po jeho schválení.
Probíhá.
7/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín bere na vědomí informaci o výši vodného a stočného
na rok 2023.
8/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín schvaluje Obecně závaznou vyhlášku o nočním klidu
v roce 2023.
9a/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín schvaluje podání žádosti o bezúplatný převod
pozemků p.č. 228/10, k. ú. Lutín a p.č. 293/17, k. ú. Třebčín od státu do
majetku Obce Lutín.
SPÚ si vyžádal podklady, o které bylo zažádáno. Podklad byl již zaslán na
SPÚ, čekáme na další kroky SPÚ.
9b/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín odmítá úplatný převod pozemku p.č. 111/11 v k. ú.
Lutín, jiná plocha, ostatní plocha o výměře 1359 m2 od České republiky
zastoupené Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových do majetku
Obce Lutín.
9c/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín schvaluje podání žádosti o bezúplatný převod
pozemku p.č. 111/11 v k. ú. Lutín, jiná plocha, ostatní plocha o výměře 1359 m2
od České republiky zastoupené Úřadem pro zastupování státu ve věcech
majetkových do majetku Obce Lutín. Jedná se o veřejné prostranství udržované
Obcí Lutín, a to travnatou plochu, chodník a místní komunikaci v majetku obce,
která slouží jako přístupová cesta k okolním pozemkům. Na pozemku je rovněž
umístěna kanalizace v majetku Obce Lutín.
Žádost podána, probíhá administrace ze strany ÚZSVM.
10/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín schvaluje prodloužení platnosti Programu rozvoje
obce Lutín na roky 2016 – 2022 schváleného 23.6.2016 do konce roku 2023.
Současně zastupitelstvo schvaluje doplnění návrhové části o aktivity dle přílohy
k zápisu.
Prodloužení platnosti dokumentu nám zásadně pomohlo u žádosti o dotaci na
cyklostezku do Hněvotína.
11/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín bere na vědomí plnění Plánu investic, významných
oprav a pořízení majetku v roce 2022.
12/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín bere na vědomí zápis z dílčího přezkoumání
hospodaření obce za období 1.1.2022 – 1.11.2022, které bylo provedeno
Krajským úřadem Olomouckého kraje.
13/3Z/2022 Zastupitelstvo obce Lutín bere na vědomí Programové prohlášení Rady obce
Lutín na období 2022 – 2026.
Rozprava k bodu:
Bez rozpravy.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
4 Rozpočtová opatření Obce Lutín č. 13/2022 a 14/2022 |
Tajemník OÚ Ing. M. Brhel okomentoval Rozpočtové opatření Obce Lutín č. 13/2022, které bylo schváleno na zasedání rady obce dne 7. 12. 2022. Rozpočtové opatření zohledňuje na straně příjmů navýšení přiznané dotace na rekonstrukci hasičské zbrojnice v Třebčíně (1.566.418 Kč), dotaci na prezidentské volby (37.600 Kč), odvod volných investičních zdrojů ze ZŠ a MŠ Lutín (118.043 Kč) a navýšení příjmů z daně z příjmů právnických osob (143.000 Kč). Celkem na straně příjmů 1.865.061 Kč. Na straně výdajů částku 37.600 Kč na prezidentské volby v lednu 2023, neinvestiční příspěvek na odpisy ZŠ Lutín ve výši 118.043 Kč a PD na vybudování interaktivní a kreativní učebny v ZŠ Lutín (143.000 Kč). Na straně výdajů je i účetní úprava s účelovým znakem u dotace na HZ Třebčín. Celkem na straně výdajů 298.643 Kč. Kladný rozdíl z příjmové a výdajové strany ve výši 1.566.418 Kč přechází do rezerv obce.
Rozpočtové opatření Obce Lutín č. 14/2022 bylo schváleno na zasedání rady obce dne 29. 12. 2022. Rozpočtové opatření reaguje na příjmy a výdaje, které nebyly zahrnuty v rozpočtu obce. Z důvodu nové informace o příjmu finanční hotovosti u dotace na rekonstrukci has. zbrojnice až v roce 2023 je tato položka vyjmuta z předpokládaných příjmů roku 2022 a dále na příjmové straně je navýšení dvou dotačních titulů o 411.600 Kč, navýšení příjmů z kulturních akcí (5.630) a vyšší přijaté bankovní úroky (1.770 Kč). Na příjmové straně snížení předpokládaných příjmů o 17.167.405 Kč. Na výdajové straně navýšení na odbornou přípravu JSDH Třebčín (11.600 Kč) a vyšší výdaje na pořádání kulturních akcí (7.400 Kč). Celkem navýšení na výdajové straně o 19.000 Kč. Rozdíl ve výši 17.186.405 je financován z rezerv obce.
Příloha k zápisu č. 1-2 – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Bez rozpravy.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
5 Závěrečný účet Obce Lutín za rok 2022 |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl k bodu následující: Závěrečný účet Obce Lutín je zastupitelstvem obce v této chvíli pouze brán na vědomí. Schvalován bude až po přezkumu hospodaření obce ze strany Krajského úřadu Olomouckého kraje.
Celkové příjmy obce v roce 2022 byly 87 926 000 Kč, tj. o 24 326 000 Kč více, než bylo při schvalování rozpočtu plánováno. Tento rozdíl je způsoben tím, že se podařilo obdržet dotaci 6,6 mil. Kč na cyklostezku do Luběnic, dotaci ve výši 4,5 mil. Kč na hasičskou zbrojnici od Ministerstva vnitra a dále vyššími daňovými příjmy, než předpokládal rozpočet. V závěrečném účtu ještě není promítnuta dotace 17,5 mil. Kč od MMR na kulturní sál v Třebčíně, kterou budeme čerpat v roce 2023.
Celkové výdaje byly 107 673 000 Kč, původně plánovaných bylo 91 mil. Kč. Některé nedokončené a neuhrazené investiční akce přecházejí do roku 2023. I na běžných výdajích obce se oproti plánu podařilo ušetřit více než 6 mil. Kč . Rozpočet byl schodkový, ale financování se oproti schválenému rozpočtu snížilo o cca 10 mil. Kč. Pokud bychom započítali dotaci od MMR ve výši 17,5 mil. Kč, byl by schodek pouze cca 2 mil. Kč.
K 31. 12. 2022 byl celkový zůstatek na běžných bankovních účtech obce 42 820 750,96 Kč.
Příloha k zápisu č. 3 – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Bez rozpravy.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
6 Rozhodnutí o odměnách za výkon funkcí neuvolněných členů zastupitelstva (§72 odst. 2 zákona o obcích) |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl k bodu následující: Součástí podkladů byl metodický pokyn k odměňování členů zastupitelstva obce. Od 1.1.2023 jsou výše odměn navýšeny o 10%, a to v souladu s § 72 odst. 2 a § 84 odst. 2 písm. n) zákona o obcích a s nařízením vlády č. 415/2022, kterým se mění nařízení vlády 338/2019 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 318/2017 Sb. o výši odměn členů zastupitelstev územních samosprávných celků, ve znění nařízení vlády č. 202/2018 Sb. U uvolněných členů zastupitelstva (starosta, místostarosta) se zvedly automaticky a u neuvolněných o tom musí rozhodnout zastupitelstvo. Odměny jdou z rozpočtu obce. Rada dala doporučení k navýšení odměn neuvolněných zastupitelů na maximum možného. Součástí podkladů byl soubor s vyčíslením finanční zátěže rozpočtu obce.
Příloha č. 4-5 k zápisu - jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Bez rozpravy.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
Současně je třeba upravit odměnu neuvolněnému členu zastupitelstva Ing. Rostislavu Pavlíčkovi, který je současně členem výboru zastupitelstva a členem komise rady obce.
Rozprava k bodu:
Bez rozpravy.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
7 Odkup pozemků do majetku obce |
Starosta obce Ing. J. Chrást informoval o jednání, které proběhlo s Ing. P*** D***, jenž je spolu se svou manželkou majitelem pozemku p.č. 432/1 v k.ú. Lutín, orná půda o výměře 276 m2. Jedná se o bývalou polní cestu za sídlištěm v Lutíně, kde má obec dle územního plánu záměr vybudovat parkoviště a izolační zeleně. Ing. D*** v minulosti tento pozemek zakoupil za cenu 159 Kč za m2 a nyní ho celý nabízí za cenu 200 Kč za m2. Celková cena za pozemek by tedy byla 55.200 Kč.
Manželé D*** jsou rovněž majiteli pozemku p.č. 212/58 v k.ú. Lutín, orná půda o výměře 594 m2. Rovněž se jedná o polovinu původní polní cesty, jejíž druhou půlku vlastní Obec Lutín. Současně část pozemku o velikosti cca 10 m2 potřebuje obec pro cyklostezku Lutín - Olšany u PV. Zde pan D*** opět uvedl, že pozemek kupoval za cenu 159 Kč za m2 a i zde požaduje prodat celý pozemek za cenu 200Kč za m2. Celková cena pozemku by tedy byla 118.800 Kč. Při koupi celého pozemku bychom měli následně prostor pro nějaké další směny pozemků.
Manželé D*** jsou rovněž majiteli pozemku p.č. 678/7 v k.ú. Hněvotín, orná půda o výměře 10565 m2. Ten pan D*** v minulosti nabízel k prodeji, avšak nyní si chce pozemek ponechat.
Příloha k zápisu č. 6-8 – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Ing. J. Burda – dotaz na parc. č. 212/58, zda jde o polní cestu?
Ing. J. Chrást – je to zaorané, půl vlastní obec a půl p. D***;
J. Brhel, DiS. - pás vede až k Blatě?
Ing. J. Chrást – ne, k zahrádkám, ne až k nim, končí v poli;
Ing. J. Burda – je to náš katastr?
Ing. J. Chrást – je to k. ú. Lutín, smlouva by mohla být podepsána až po schválení rozpočtu;
Ing. R. Navrátil – souhlasí s koupí pozemku;
Ing. J. Chrást – podal informace o zahrádkářské kolonii u ČOV na k. ú. Hněvotín, které jsou vedeny jako orná půda;
Ing. M. Mačák, host – líbí se mu koncepce, kterou navrhl starosta, ve věci koupě celého pozemku, aby byla možná směna do budoucna, zahrádkáři u ČOV museli být upozorněni a být si vědomi, že jde o zátopovou oblast, v minulosti se to již řešilo.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
8 Studie odloučeného pracoviště mateřské školy v Lutín |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl k bodu následující: Součástí podkladů byl první návrh studie odloučeného pracoviště mateřské školy v Lutíně, která by měla stát na místě domu č.p. 1 v Lutíně. Studie je v současné době předložena k vyjádření dotčeným orgánům. Dne 15.2. 2023 byla do podkladů přidána aktualizovaná verze po projednání na KHS. V rámci školky budou zřízeny dvě třídy pro nejstarší děti, čímž by se mělo uvolnit místo pro menší děti ve stávající školce. Budova je navržena v moderním stylu, ale zároveň splňuje požadavky na vzhled budov v rámci intravilánu obce. Budova bude vybavena moderními technologiemi, počítáno je s fotovoltaikou a vytápěním pomocí tepelného čerpadla. V letošním roce bychom měli dopracovat projektovou dokumentaci, abychom byli připraveni v momentě, kdy bude vyhlášen dotační titul IROP pro obce naší kategorie. Fasáda je navržena ze speciálních hliníkových kvádrů, odolná, moderní, byli jsme poučeni architektem.
Příloha k zápisu č. 9-10 k zápisu – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Mgr. L. Soušková – studie řeší do dvora i požadovanou zahradu, kapacita dvě třídy, strop 28 dětí na třídu, architekt využívá prostor terasy, z každé třídy je přístup na venkovní prostor, tím se to zvětší, architekt stále řeší vnitřní rozložení – bylo tam několik připomínek ohledně množství oken – světlosti a rozmístění vnitřních místností, dále měl vizi, že uvnitř by mělo být přiznané dřevo, ale to bohužel neprošlo přes HZS, dřevo by muselo být obloženo sádrokartonem;
Ing. J. Chrást – bylo ve hře, že to bude dřevostavba, výstavba by trvala 3-4 měsíce, bude to zděné;
RNDr. D. Vrbová – do dvora pohled se mi líbí, ale zepředu ne;
Ing. J. Chrást – chce to více pohledů, kdyby dal stejná okna, vypadalo by to stejně jako stará škola, bude to jednolité a nebude to ničím zajímavé;
Mgr. L. Soušková- kde je oken málo, je severní strana – to je ta strana od silnice staré školy, druhá strana je prosluněná a je více otevřená;
Ing. J. Chrást – v obci jsme prováděli několik rekonstrukcí budov, ale vždy to navrhoval projektant, zde je pohled architekta;
Ing. Z. Pavlík – obec to oživí, když stavba bude vypadat jiná;
Mgr. L. Soušková – vše má svůj ráz a toto je modernější stavba, budovu celou posunul k Rybníčku a průchod mezi budovou staré školy a plánovanou MŠ bude širší a nebude se chodit přes parkoviště, bude to bezpečnější a areál bude celistvý a uzavřený;
J. Brhel, DiS. – přemýšlelo se o tom, že tam budou třeba děti z Třebčína?
Mgr. L. Soušková – musíme uvažovat ne nad tím, co bude blíž, ale co bude věkově rozumnější, brali jsme to pro nejstarší předškolní a možná něco málo mladší děti, bude se tam převážet strava ze školní jídelny a jednak taková ta spojitost se školou by mohla být výhodnou v souvislosti se vstupem dětí do školy, i to, že ten prostor na hraní není tak velký, a že budou chodit na Rybníček, vyžaduje to už lepší motoriku dětí a školku na sídlišti necháme pro ty nejmenší děti, tak abychom mohli přijímat mladší 3 let, ve školce v současné době jedeme na výjimku od zřizovatele – 28 dětí v každé třídě;
Ing. R. Navrátil – tato budova se mi líbí, navazující parking bude provozován stejně, nebo se uvažovalo s časově omezeným stáním, aby tam lidi nestáli celé dny?
Ing. J. Chrást – na to jsme se zatím nesoustředili;
J. Brhel, DiS. – budova se mi líbí, většina dětí je ze sídliště ve školce?
Mgr. L. Soušková – nyní je 101 dětí ve školce, ale cca ½ je ze sídliště;
Ing. M. Mačák, host – mně se projekt líbí;
D. Bábek, host – taky se mně to líbí, nevím, jak to bude kontrastovat s tou současnou školou, je to úplně jiná, odlišná budova než ta škola a ještě jedna věc, uvítal bych tam nápis jako na škole – mateřská škola Lutín;
Ing. J. Chrást – poslední věc, kam to jde k vyjádření, je Úřad pro územ. plánování, tam možná neprojde to francouzské okno, že se to nehodí do historického rázu obce, zítra bych to měl vědět, do rozpočtu bychom zařadili peníze na PD s cílem mít do konce roku zažádáno o stavební povolení.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
9 Provozování vodohospodářských zařízení v majetku obce |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl k bodu následující: Starosta informuje ZO, že 31.12.2023 končí aktuální smlouva o provozování vodohospodářského zařízení uzavřená mezi Obcí Lutín a společností ARKO TECHNOLOGY, a.s. Na tuto skutečnost upozornil i Státní fond životního prostředí, který poskytl dotaci na realizaci projektu Zkvalitnění dodávky pitné vody pro obec Lutín. Starosta s tajemníkem již cca 1 rok konzultují možnosti provozování VHZ např. s Obcí Slatinice, VHS Olomouc, s krajským úřadem i s poskytovatelem dotace SFŽP. Účelem těchto jednání bylo shromáždit co nejvíce informací k možnosti provozování VHZ přímo obcí, případně společností ze 100% vlastněnou obcí (s.r.o. nebo příspěvková organizace).
Z proběhlých jednání víme o těchto možnostech:
1) Realizace nového koncesního výběrového řízení na provozovatele na dalších 5 let - řízení je poměrně složité, zdlouhavé a také nákladné. Rizikem je, že může vyhrát některá z nadnárodních společností, která nebude přívětivá k nastavení cen za vodné a stočné. Výhodou je, že obec Lutín dostane nájemné a o provoz jako takový se nestará, v případě problému je odpovědnost na provozovateli. Investiční akce hradí vždy obec, opravy a údržbu provozovatel.
2) Provozování VHZ přímo Obcí Lutín - zde je nevýhodou společné účetnictví obce a VHZ, což může vést při velikosti naší obce k nepřehlednosti. Opravy i investice by samozřejmě hradila obec.
3) Provozování společností ze 100% vlastněnou obcí (s.r.o. nebo příspěvková organizace). S touto společností by obec uzavřela smlouvu, stejně jako se soukromým provozovatelem by obci platila nájem za VHZ, ale byla by plně pod kontrolou obce. Výhodou s.r.o. je možnost odpočtů DPH. Tento model je realizován v Obci Slatinice. Žádné výběrové řízení by nebylo třeba.
4) Provozování vodohospodářským sdružením měst a obcí. Pokud by toto sdružení bylo ze 100% vlastněno obcemi a městy, lze to provést bez výběrového řízení. I zde jsou dvě možnosti, a to buď obec vloží majetek do sdružení a stane se akcionářem sdružení, nebo si majetek ponechá a sdružení mu ho bude provozovat.
Starosta obce obecně nedoporučuje majetek VHZ někam vkládat z důvodu zachování si kontroly nad ním. Zároveň doporučuje rozhodnout mezi novým koncesním výběrovým řízením (to by muselo být hned zahájeno, aby se stihlo) a provozováním společností ze 100% vlastněnou obcí (s.r.o. nebo příspěvková organizace). Rada obce prozatím nerozhodla o doporučení některé varianty a pověřila starostu shromážděním dalších informací.
Novými informacemi jsou:
1) Společnost ARKO TECHNOLOGY, a.s. je připravena účastnit se případného koncesního výběrového řízení. Má tedy zájem dále provozovat.
2) V případě, že by se obec rozhodla fakticky provozovat VHZ sama (výběr vodného a stočného, stanovení ceny vodného a stočného atd.), připouští společnost ARKO TECHNOLOGY, a.s. možnost spolupráce na bázi pouze technického provozování nebo technické podpory.
Rozprava k bodu:
P. Látal, host - mám doplňující informace, s.r.o. versus tech. provoz, tady se právníci vyjádřili skepticky s tím, že tady se bude narážet na základní limity zadávání veřejných zakázek, tento model je ještě komplikovanější, proběhne další jednání;
Ing. J. Chrást – dnes nebudeme rozhodovat, na rovinu řeknu, že bereme na sebe – vedení obce bič, ta práce by padla na nás, není to nic, po čem bych toužil, ale vnitřně si tu možnost připouštím, p. Látal to ví, u prvního koncesního výběrového řízení byl a nebylo to příjemné;
Ing. R. Navrátil – pokud by byla možnost vyhnout se koncesního výběrového řízení, bylo by to lepší, také ve mně zraje myšlenka, že obec by měla více ovlivňovat chod VHZ a ne to všechno delegovat na někoho, přikláněl bych se k tomu, aby obec na to měla větší vliv, jestli to jde tou cestou provozovat to sami, nebo společností s.r.o. nebo s technickou pomocí, to je potom nějaká technická věc, ale asi bych se přikláněl k tomu, aby obec na to měla větší vliv;
Ing. M. Mačák, host – vznesl technický dotaz, jaký je návrh dnešního usnesení?
Ing. J. Chrást – pouze bere na vědomí; jedná se o závažné rozhodnutí, a proto dáváme zastupitelům měsíc prostor, aby o tom mohli přemýšlet, pokud bychom šli do koncesního řízení – podmínky jsou přísně nastaveny, mohou se tam přihlásit jen fundované firmy, které s tím mají zkušenosti, je to pohodlné pro nás; v případě, že bychom založili s.r.o. – zastupitelstvo rozhodne usnesením o jeho založení a jako valná hromada s.r.o. působí rada obce, která deleguje do s.r.o. vedení a fakticky řídí tu společnost;
Ing. Z. Pavlík – dotaz na zátěž lidí, kteří by zde museli pracovat?
Ing. J. Chrást – muselo by to mít vlastní účetní, vedoucí pracovníky na ČOV a montážní partu, která řeší opravy, tech. provoz a drží pohotovosti;
Ing. R. Navrátil – považuje za důležité zapojení stávajících pracovníků, kteří to drží celé roky, než aby to dělal někdo nový;
Ing. J. Chrást – aparát pro s.r.o. by tam musel být, ve Slatinicích to mají tak, že s.r.o. tvoří původní zaměstnanci TS, s.r.o. nezajišťuje pouze provoz VHZ, ale i opravy, údržbu komunikací a obec si to u toho s.r.o. objednává na základě fakturace,
uvádím příklad, my koupíme na obec za 2 mil. Kč traktor, který zaplatíme s DPH, když by si to koupilo s.r.o. – odepíše si DPH a obec si za nějakou rozumnou cenu ty služby od s.r.o. objedná, dává to určité možnosti;
A. Dozrál – právní odpovědnost za s.r.o. jde za obcí?
Ing. J. Chrást – za to ručí orgány společnosti, valná hromada = rada obce, potažmo jednatel, ve Slatinicích zastával tuto funkci p. Havlíček;
Ing. Z. Pavlík – i když ušetříme, neznamená to, že to vynahradí starosti s tím spojené;
A. Dozrál – se zaměstnanci firmy ARKO se jednalo, zda mají zájem pokračovat v práci?
Ing. J. Chrást – to bych ponechal bez komentáře, víceméně ne;
J. Brhel, DiS. – jsou tabulkově určeny platy zaměstnancům s.r.o.?
Ing. M. Brhel – nejsou tam tabulky, rada udává rozpočet s.r.o., a to si nastaví mzdy, to s.r.o. se chová jako klasický podnikatelský subjekt;
Ing. R. Navrátil – můžeme to vyzkoušet, a když uvidíme, že to nefunguje pod obcí, můžeme se k modelu, že to někomu pronajmeme, vrátit;
Ing. J. Chrást – přechod by byl tak náročný, že bychom to nechtěli znovu podstoupit, dotaz na provozovatele VHZ - kolik je smluv uzavřených s odběrateli?
P. Látal, host – kolem 850 smluv, převod těch smluv je snad ta nejlehčí záležitost, je tam spousta jiných důležitějších a daleko náročnějších prací, které to obnáší;
Ing. R. Pavlíček – jsem rád, že máme čas se rozhodnout, je to strategická věc, je dobré, že variant je několik, možná se pozeptat, jestli se nenabízí nějaká další varianta, bylo by dobré jednat s firmou ARKO, bavit se o technických věcech a mít více informací, abychom fundovaně mohli rozhodnout;
P. Látal, host – pitná voda se ve velkém rozsahu dodává do Hněvotína a odpadní voda se bere z obcí Hněvotín, Lípy, Slatinky, Třebčín a Lutín;
Ing. J. Chrást – to, že zajistíme provoz, jsem bral automaticky, máme 8 měsíců na to, že buď budeme jednat se stávajícími zaměstnanci, pokud s námi nebudou chtít mít nic společného, budou se muset zaučit noví zaměstnanci, provoz musí být zajištěn, možná si neuvědomujeme náročnost provozu, můžeme se potkat na ČOV, vodním zdroji – domluvme se a podívejme se na technologii;
Ing. R. Pavlíček – myslel jsem, abychom získali veškerou informaci, jinou odpovědnost za provozování vody má provozovatel, který nemá průmyslový areál a sídliště, kde musí zajistit vodu, těžko posoudím, jestli jsme schopni toto zajistit, pokud by někde vznikla škoda, když třeba na slévárnu nedodáme vodu, bude tam havárie;
Ing. J. Chrást – ta kontinuita bude zajištěna, dotaz na provozovatele, zda dávali nějaké odškodnění za zastavenou výrobu?
Z. Dvořák, host - ne, opravili jsme to i v sobotu, rozvody vody v průmyslovém areálu jsou 100 let staré, jednotlivé provozy musí být zásobovány, ať chceš nebo nechceš;
Ing. J. Chrást – z naší strany je velká snaha do vodovodů investovat, vyžadoval jsme plány obnovy, toto není to, za co bychom mohli, je možné, že se z hlediska provozování vůbec nic nezmění, vůbec si nepřipouštím, že by ta kontinuita nebyla zajištěna, pokud se rozhodneme provozovat, máme na to dostatek času, pokud stávající zaměstnanci s námi nebudou chtít spolupracovat, seženeme jiné pracovníky, kteří se to budou muset za půl roku naučit, provozování je spojeno s riziky, ARKO si udělá nějaký rozpočet na opravy, mají to zahrnuto ve vodném - stočném, jakmile se jim tam stane nějaká neplánovaná oprava, kterou nečekali, zvedne jim to náklady, ale oni to už nemůžou zpětně dopočítat, my spláchneme 1100 tis. Kč za rok a neptáme se, nezaplatili jste víc, toto je třeba výhoda, jak to provozujeme, ale na druhé straně nemusí tam být žádná oprava, tak jim to může vyjít dobře, teď jsem slyšel, že údajně pokud kalkulace na konci roku vyjde přebytkem, měla by se vrátit obci;
Ing. R. Pavlíček – musíme mít co nejvíce informací, abychom se mohli fundovaně rozhodnout;
Ing. R. Navrátil – každá změna je složitá a nese s sebou problémy a zátěž, bez zásadního rozhodnutí se to neobejde;
Ing. M. Brhel- jestli vás napadnou nějaké další otázky, tak nám dejte vědět, můžeme o tom přemýšlet všichni;
Ing. J. Burda – jak hodnotí přechod ve Slatinicích?
Ing. J. Chrást – jsou spokojeni, má to další výhody;
P. Látal, host – srovnáváte nesrovnatelné – provoz v obci Slatinice a centrální provoz pro další obce, co se řeší v rámci Lutína, ve Slatinicích nemají žádnou návaznost na nic takového, provozujeme úpravnu vodu, odvod odpadních vod, tam ten poměr Slatinice x Lutín je nesrovnatelný – nemají takový průmyslový areál, Slatinice mají 1500 obyvatel, u nás je 6500 obyvatel;
P. Látal, host - rád odpoví na další případné dotazy;
Ing. J. Chrást – navrhuje domluvit se a potkat se na ČOV pro získání dalších informací;
Ing. R. Pavlíček – technicky - vznikne havárie, jak to řeší Arko, víme, jak to bude řešit s.r.o.?
Ing. J. Chrást – obdobně.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
10 Prodej části pozemku v majetku obce |
Starosta obce Ing. Jakub Chrást uvedl k bodu následující: Zastupitelstvo obce na svém zasedání dne 14.9.2020 schválilo prodej pozemku p.č. 417/3 v k.ú. Třebčín, ostatní plocha o výměře 23 m2 dle geometrického plánu č. 399-120/2020, který vyhotovil GEOL, spol. s r.o. (IČ:60319232) panu P*** S***, bytem Slatinice ***, za cenu 350 Kč za 1 m2 a pověřilo starostu podpisem kupní smlouvy. Kupní smlouva nebyla podepsána, protože dle starého územního plánu nebylo možno pozemek rozdělit dle geometrického plánu.
Vzhledem k tomu, že již platí nový Územní plán Lutín, je možné pozemek takto rozdělit. Pouze bylo zjištěno, že je nutné připočíst DPH, protože tato část pozemku bude použita pro stavbu RD. Nejprve je nutné revokovat původní usnesení a následně schválit nové s DPH.
Příloha č. 11 k zápisu – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
RNDr. D. Vrbová – není málo v dnešní době 350 Kč, když to bude stavební parcela, ale z druhé strany, když jde o takovou nudli, tak je to adekvátní;
Ing. J. Chrást – není to ucelený stavební pozemek, podle nás by bylo barbarské po něm chtít 3000-3500 Kč/m2 za stavební pozemek, podobně přistupujeme i k ostatním, chováme se slušně k občanům obce.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
11 Přestavba budovy bývalé DPS č.p.127 |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl k bodu následující: Rada obce již v minulém roce zadala zpracování studie přestavby budovy bývalé DPS č.p.127 na multifunkční dům, v rámci kterého by byly vybudovány částečně univerzální komerční prostory (kanceláře pro obec, lékaři, služby, atd. ) a byty. Současně byla zadána realizace pasportizace budovy a její stavební průzkum, což bude sloužit jako podklad pro projekční práce.
Cílem je, aby se financování rekonstrukce budovy nepromítlo do hospodaření obce. Tzn. buď nalézt soukromého investora, nebo v kombinaci prodeje (či pronájmu) bytů a pronájmu komerčních prostor sanovat splátky případného bankovního úvěru.
Studie, která byla součástí podkladů, počítá s univerzálním komerčním prostorem v přízemí a třemi patry bytů. Takto to bylo postaveno z důvodu, že nebylo jasné, jak přesně komerční prostory využít. V posledních dnech proběhla konkrétní jednání s konkrétními subjekty, i z řad lékařů, o možnostech využití těchto prostor. Na základě zájmu těchto subjektů bude možné upravit poměr mezi využitím budovy na byty a komerční prostory. V další fázi budou probíhat jednání o přípustné výši nájemného tak, aby mohla být spočítána možná ekonomika tohoto záměru. Autorem studie jsou architekti, kteří projektovali kaskádový polyfunkční dům v ul. Sokolská v Olomouci.
Dále starosta okomentoval podrobněji některé stavební prvky plánované studie. Studie ještě není finální a bude se měnit podle toho, kolik subjektů projeví zájem o pronájem.
Příloha č. 12 k zápisu – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Ing. R. Navrátil – dvě věci: myšlenka samofinancování rekonstrukce jako takové – zaplatí to ve finále ti, co si koupí byty, myšlenka je to dobrá, tím, že bychom ze 3 komerčních pater udělali 2 patra, je otázka, zda to bude ekonomicky vycházet. Je otázka, zda by to bylo 100% zaplaceno nebo by to obec něco stálo. Pokud by se to mělo změnit na 2 patra pro obec a byly by to služby, které jsou v obci chtěny a žádány, tak i do toho bych šel, i za cenu, že by to obec něco stálo. Druhá věc: myšlenka přestavby, takový typ bytů v obci nemáme a myšlenka se mi líbí;
Mgr. L. Soušková – budova je na řadě, žádá si opravu a mělo by se s ní něco dělat, líbí se mi kombinace, že by z toho měla užitek obec a byly by zde komerční prostory a komerční byty, ale myslím si, že bychom se měli zamyslet nad případným přestěhováním i obecního úřadu, případně využít tyto prostory pro sloučení obecního a stavebního úřadu a hledání vhodnějších a reprezentativnějších prostor, i to si myslím, že by byla možnost;
Ing. J. Chrást – byla, budovat obecní úřady je věc, která se nedotuje, je to nepopulární věc, vybudovat nový obecní úřad, občané to neberou jako zlepšení služeb v obci, je to vnímáno jako velká odvaha zastupitelů;
Mgr. L. Soušková – pokud by se to částečně umořilo prodejem bytů, lepší šanci na vybudování vhodných prostor už mít nebudeme;
RNDr. D. Vrbová – je nějaká vize, co by bylo s budovou obecního úřadu?
Mgr. L. Soušková – začlenilo by se to do areálu školy, např. výtvarná učebna a hudebna, máme historicky nejvíce žáků, co jsme kdy měli, máme 380 žáků ve škole;
Ing. J. Chrást – museli bychom to zaplatit sami, možná by šly zajistit finance na zateplení na veř. budovu, ale potom je tam zase omezení, když jsou to prostory komerční, ty zase dotovat nejdou;
Ing. M. Brhel – stávající stavba chátrá, střecha se provizorně opravovala, vnitřní teplota je 0 o C, v oknech začíná protékat voda, za chvílí z toho bude brownfíeld se vším všudy. Druhá věc, nemáme další prostor pro doktory, pokud se p. Beran rozhodne podnikat a jít jinou cestou a doktoři nám na zdravotním středisku skončí, máme velký problém, je potřeba na toto myslet a na základě toho se musíme rozhodovat;
RNDr. D. Vrbová – kolik by zde bylo bytů?
Ing. J. Chrást – nyní je plánováno 12 bytů;
RNDr. D. Vrbová – kolik stojí byt?
Ing. j. Chrást – cca 7 mil. Kč, vysoké budou i náklady;
A. Dozrál – počítá se i s půdní vestavbou?
Ing. J. Chrást – nové další patro, ne půdní vestavba;
Bc. J. Chabičovský – kdybychom chtěli pokrýt rozsah služeb, které má zdravotní středisko, tak by bylo potřeba kolik pater?
Ing. J. Chrást – všechny, problém je v tom, že na zdrav. středisku mají nějaké prostory, které mají historicky schváleny k účelu ordinace, jenomže v momentě, kdy buduješ nový prostor pro doktory, tak se na to už uplatňují nové normy a ty jsou někde jinde, těžko říct, jestli by to bylo ufinancovatelné;
A. Dozrál – s poštou se tam nepočítá?
Ing. J. Chrást – obecně služby, uvidíme jaký bude zájem, jde o zásadní věc a budeme sbírat další informace;
Z. Beran, host – vyjádřil bych se k bytům a k lékařům, spíše taková developerská rada – pokud se budete chtít orientovat na větší byty a bohatší klientelu, tak budete muset zajistit parkovací místa;
Ing. J. Chrást – ve studii jsou zakreslena;
Z. Beran, host - dále obec bude řešit dětského doktora, je problém ho sehnat, je to dáno ohodnocením lékařů, je to stejné jako s lékárnou, další otázka 2 zubaři, když spočítám tu ekonomiku, všichni doktoři, co jsou na zdrav. středisku, když vezmu nájmy a platby za energie, v současné době nezaplatí energie toho zdravotního střediska, středisko je energeticky náročné, není zateplené, postupně měníme okna, rozhodně je zajímavější budovat byty nebo ubytovnu;
Ing. J. Chrást – je na zvážení zastupitelů, aby řekli, kam ty peníze budou směřovat a co v té obci zajistí.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
12 Smlouva o převodu části stavby cyklostezky |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl k bodu následující: Součástí přílohy byla Smlouva o vzájemné spolupráci za účelem realizace projektu "Cyklostezka Luběnice - Lutín". Ze smlouvy vyplývá, že po realizaci stavby jsou obce povinny se majetkově vypořádat, tzn. že část cyklostezky v katarálním území Luběnice převést na Obec Luběnice. S tímto je srozuměn a souhlasí i poskytovatel dotace, tj. Státní fond dopravní infrastruktury. Za tímto účelem bude zastupitelstvem projednána Smlouva o převodu části stavby cyklostezky. Současně na základě této smlouvy Obec Luběnice uhradí Obci Lutín svůj podíl na dofinancování výdajů cyklostezky, které nebyly financovány z předmětné dotace, a to ve výši 691 967,01 Kč. Návrh smlouvy byl součástí podkladů.
Příloha č. 13-14 k zápisu – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Bez rozpravy.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
13.1 Rekonstrukce ulice Růžová |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl, že součástí podkladů byl konečný návrh Rekonstrukce zbývající čísti ulice Růžová. Ten byl projednán s občany i s Policií ČR. Jedná se o kompletní rekonstrukci, bude vybudována 5,25 m široká asfaltová komunikace. Slepé odbočky k bytovým domů budou rovněž asfaltové s šířkou 3,75 m. Ve slepých částech nebudou budovány chodníky z důvodu nízkého zatížení dopravou. Chodníky budou nově vydlážděny podél „hlavní“ silnice. Vybudováno bude 105 parkovacích míst (z toho 6 pro invalidy), kdy v dané oblasti je cca 170 bytů. Kvůli podélným parkovacím stáním bude muset být provedena přeložka vedení CETIN a Vodafone do chodníku (stejně jako u části k „rotundě“). Na „hlavní“ silnici budou vyvýšeny dvě křižovatky, které budou fungovat jako zpomalovací prvky. V rámci akce budou rovněž vybudovány dvě stanoviště polopodzemních kontejnerů (stejně jako na sídlišti). V rámci této akce bude v celém území ohraničeném vjezdy z ulic Jana Sigmunda, Olomoucká a z přístupové komunikace ze sídliště zřízena zóna 30, kdy budou všechny hlavní cesty zrušeny a na všech křižovatkách bude platit přednost zprava. Toto má být opatření na zklidnění dopravy, které vyžadovala DI Policie ČR. Návrh byl projednán s občany dané lokality.
Příloha č. 15 k zápisu – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
Ing. R. Navrátil – navrhuje upravit se zahradním architektem zelené plochy nebo je jinak využívat, u posledního bytového domu jsou ještě zahrádky, to budeme muset také dořešit;
Ing. J. Chrást – o tom bude diskuze, zda to zachovat nebo se to postupně zatravní;
D. Bábek, host – plánuje se tam zóna 30, budou tam nějaké retardéry?
Ing. J. Chrást – 2 zvýšené křižovatky;
A. Dozrál – nepočítá tam ARKO s nějakou rekonstrukcí?
Ing. J. Chrást – prověřoval jsem to, nepočítá.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
13.2 Lutín, Chodník v ulici Na Zábraní |
Starosta obce Ing. J. Chrást informoval, že součástí podkladů byl návrh nového chodníku v ulici Na Zábraní a Školní, který byl rovněž projednán s Policií ČR i s majiteli přilehlých nemovitostí. Navržený chodník navazuje na přechod pro chodce u obecního úřadu, kdy v rámci budoucí rekonstrukce průtahu bude doplněn přechodový ostrůvek. Dále chodník v rámci stávající asfaltové plochy vede směrem k Hostinci U Popelků, kde vedle něho budou dlážděná kolmá parkovací státní. Část chodníku do tvaru písmene „L“ je požadavkem DI Policie ČR, kdy je požadováno, aby přechodové místo bylo v dostatečné vzdálenosti od prostoru pro vykládku zboží pro hospodu.
Příloha č. 16 k zápisu – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
RNDr. D. Vrbová – dotaz, jak stojí autobus na Olomouc, to tak bude stále?
Ing. J. Chrást – v rámci rekonstrukce průtahu tam bude vybudován záliv, bude vybudován i přechodový ostrůvek u OÚ, snažíme se projekty vzájemně plánovat a koordinovat.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
13.3 Kompletní rekonstrukce ulice Břízová v obci Lutín |
Starosta obce Ing. J. Chrást uvedl, že součástí příloh byla také koordinační situace návrhu rekonstrukce ulice Břízová. Zde již bylo zažádáno o stavební povolení, nicméně z důvodu kolize 2 kusů sloupků s hlavním uzávěrem plynu, kdy přeložka se dlouhodobě nedaří vyřídit se společností GASNET, muselo dojít k úpravě návrhu a probíhá inženýrská činnost znovu. Projektant slíbil, že stavební povolení bude do prázdnin, abychom mohli akci realizovat. V případě, že nebude dodržen termín, za projektovou dokumentaci nebude obec nic hradit. Oproti původnímu návrhu ještě byl doplněn sjezd pro budoucí parkoviště budovy č.p. 127, vyvýšená křižovatka podle požadavku DI Policie ČR a vjezd na soukromý pozemek p.č. 192/4 v k. ú. Lutín (dle požadavku majitele pozemku).
Příloha č. 17 k zápisu – jen u originálu.
Rozprava k bodu:
A. Dozrál – položit chráničky na optiku;
Ing. J. Chrást – dají to tam ještě dříve, než se to bude realizovat.
Ing. Radek Adler | |
Gabriela Bábková | |
Jiří Brhel DiS. | |
Ing. Jiří Burda | |
Bc. Jan Chabičovský | |
Ing. Jakub Chrást | |
Antonín Dozrál | |
Mgr. Dalibor Kolář | |
Ing. Petr Kovařík | |
Ing. Radek Navrátil | |
Ing. Rostislav Pavlíček | |
Ing. Zdeněk Pavlík | |
Ing. Miroslav Smička | |
Mgr. Lenka Soušková | |
RNDr. Dana Vrbová |
14 Diskuze a závěr. |
Ing. M. Mačák, host – vrátil by se k cyklostezce Lutín – Luběnice, otevírala se 17. listopadu 2022, chtěl veřejně poděkovat starostovi obce Lutín a Luběnice, akce byl mistrovský tah, byla to rychlá, parádní akce, je tam velký provoz, už ta myšlenka, že to bude vést polní cestou, byla dokonalá;
Ing. J. Chrást – až bude cyklostezka do Hněvotína, tak to zase přiblíží lidi, cyklostezka Lutín- Luběnice je v současné době zajištěna tak, aby byl znemožněn průjezd automobilů, nyní probíhá těžba dřeva v remízku soukromým majitelem, je možné že je cyklostezka špinavá od toho;
Ing. R. Navrátil – správná připomínka RNDr. Vrbové, je to pro cyklisty, nebo i pro chodce?
Ing. J. Chrást – i pro chodce, je tam značka;
Ing. R. Pavlíček – ještě jedna značka by tam mohla přibýt;
Ing. J. Chrást – ohledně majitelů psů, budeme to řešit, uveřejníme článek v Obecním zpravodaji a vydáme novou obecně závaznou vyhlášku, která bude regulovat volný pohyb psů, upozorním na sběr exkrementů a budeme dohlížet na dodržování;
Ing. R. Pavlíček – bylo by možné požádat i okolní starosty, aby toto opatření udělali rovněž i v okolních obcích?
Ing. J. Chrást – v rámci mikroregionu to zajistíme;
Mgr. D. Kolář – zve přítomné na sobotní masopustní průvod a masopustní zábavu, která se bude konat 18. 2. v novém sále KSZ.