Umístit bod:
Doba jednání: | |
---|---|
Přítomno: | Bc. Stanislav Řezníček, DiS., Albert Janko, Pavel Fišera, Petr Garček, MUDr. Jan Hartman, prof. RNDr. Štěpán Hubálovský, Ph.D., Mgr. Lenka Kašparová, Mgr. Martin Mičola, František Pěkný, Jana Sehnalová, Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D., Karel Šafář, Bc. Veronika Turková, Mgr. Hana Vondráčková |
Omluveni: | Martin Žďárský |
Neomluveni: | |
Předsedající: | Bc. Stanislav Řezníček, DiS. |
Zapisovatel*: | Ing. Ivana Stonjeková |
Ověřovatelé zápisu*: | prof. RNDr. Štěpán Hubálovský, Ph.D. Mgr. Lenka Kašparová |
1 Schválení programu jednání |
Starosta města představil zveřejněný program jednání zastupitelstva.
PROGRAM:
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
2 Slib zastupitelů |
Starosta města vyzval nově zvolené zastupitele, kteří z důvodu nepřítomnosti nesložili slib na ustavujícím jednáním zastupitelstva dne 17.10.2022, aby v souladu s § 69 zákona č. 128/2000 Sb., zákon o obcích, složili slib. Upozornil, že v souladu s § 55 zákona č. 491/2001 Sb., zákon o volbách do zastupitelstev obcí, odmítnutím slibu člena zastupitelstva obce nebo složením slibu s výhradou mandát zaniká.
Tajemnice městského úřadu přečetla slib zastupitele ve znění" „Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu města Rtyně v Podkrkonoší a jeho občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky“.
Poté starosta vyzval zastupitele, aby složil slib tak, že jednotlivě pronesou slovo "slibuji" a složení slibu potvrdili svým podpisem.
Pan MUDr. Jan Hartman a pan Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. slib složili, žádný z nich složit slib neodmítl, ani nesložil slib s výhradou.
3 Rozpočtová opatření |
Zastupitelstvu města byla předložena 2 rozpočtová opatření - rozpočtové opatření č. 5/2022, které bylo schváleno radou města dne 31.10.2022, ke vzetí na vědomí a rozpočtové opatření č. 6/2022.
3.1 Rozpočtové opatření č. 5/2022 - vzetí na vědomí |
Zastupitelstvo města Rtyně v Podkrkonoší v souladu s § 102 odst. 2 písm. a) zákona o obcích pověřilo na svém jednání dne 19.06.2019, usnesení č. 5/5, radu města prováděním rozpočtových opatření ke schválenému rozpočtu města ve smyslu § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů do výše 100 000 Kč na změnu jednotlivé položky rozpočtu v příjmech, výdajích i ve financování, při které dojde ke změně celkového objemu rozpočtu. Zastupitelstvo si vyhrazuje právo být informováno o přijatých rozpočtových opatřeních rady města vždy na nejbližším následujícím zasedání zastupitelstva města.
Finanční odbor proto předkládá zastupitelstvu města ke vzetí na vědomí rozpočtové opatření č. 05/2022, které bylo schváleno radou města na jejím jednání dne 31.10.2022, usnesení č. 1/12/2022. Tímto rozpočtovým opatřením se výdaje navýšily o 330.000 Kč (odchodné starosta a místostarosta, dotace pro TJ Baník) a o stejnou částku bylo upraveno financování. Provedením rozpočtového opatření se příjmy nemění a jsou 53.254.915 Kč, výdaje činí 71.950.522 Kč a financování je ve výši 18.695.607 Kč.
3.2 Rozpočtové opatření č. 6/2022 |
Finanční odbor předložil k projednání návrh rozpočtového opatření č. 6/2022. Příjmy se navyšují o 9.902.760 Kč (navýšení daňových příjmů dle skutečnosti, průtoková dotace pro MŠ, průtoková dotace pro ZŠ a ZUŠ, dotace na volbu prezidenta), výdaje o 3.299.305 Kč (zapojení průtokové dotace pro MŠ, průtokové dotace pro ZŠ a ZUŠ a dotace pro volbu prezidenta, přesuny mezi položkami v rámci kapitol dle vývoje skutečnosti), úprava financování je ve výši -6.603.455 Kč. Po provedení rozpočtového opatření budou příjmy činit 63.157.675 Kč, výdaje 75.249.827 Kč a financování bude ve výši 12.092.152 Kč. Návrh rozpočtového opatření projednala rada města na svém jednání dne 14.11.2022 a doporučila jej zastupitelstvu města schválit.
Mgr. Martin Mičola požádal o zasílání rozpočtových opatření dříve, než 5 dní před termínem zastupitelstva, aby měl finanční výbor čas na jeho prostudování. Starosta uvedl, že nyní se jednalo o mimořádnou situaci, kdy bylo jednání zastupitelstva svoláno na základě žádosti 5 zastupitelů, nejednalo se o plánovaný termín, rozpočtové opatření bylo na program jednání zařazeno s krátkým časovým předstihem.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
4 Určení způsobu hlasování o zřízení výborů, počtu členů výborů a o volbě předsedů a členů výborů |
Starosta navrhl, aby v souladu s jednacím řádem Zastupitelstva města Rtyně v Podkrkonoší i podle návrhu SPOLU pro Rtyni, bylo hlasování veřejné. Jiný návrh nebyl podán.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
5 Zřízení výboru pro sport a tělovýchovu |
Volební strana SPOLU pro Rtyni podala návrh na zřízení výboru pro sport a tělovýchovu. Pan Petr Garček vysvětlil, co předcházelo myšlence zřídit výbor pro sport a tělovýchovu. Oslovil občany, kteří se činnosti v oblasti sportu věnují, a ti podpořili vznik výboru.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
Určení počtu členů výboru
SPOLU pro Rtyni podalo návrh, aby výbor pro sport a tělovýchovu měl 5 členů. Pan František Pěkný navrhl, aby výbor měl, stejně jako finanční a kontrolní, 3 členy. Další osoby mohou být dle potřeby přizvány k jednání výboru. Reagoval pan Petr Garček, že počet členů výboru 5 je adekvátní. Starosta dal hlasovat o protinávrhu.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
Volba předsedy výboru
Starosta požádal o nominace na post předsedy výboru pro sport a tělovýchovu. SPOLU pro Rtyni navrhlo pana Petra Garčeka, který s nominací vyslovil souhlas. Jiný návrh nebyl podán.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
Volba členů výboru
Starosta vyzval členy zastupitelstva k podávání návrhů na členy výboru pro sport a tělovýchovu. Vzhledem ke schválení tříčlenného výboru budou voleni 2 členové.
Pan Petr Garček uvedl, aby členové byli voleni na příštím jednání zastupitelstva, kandidáty si navrhnou na pracovní skupině. Pan František Pěkný zastupitele uskupení SPOLU pro Rtyni vyzval, aby někoho nominovali. Ti oponovali, že SDRUŽENÍ NEZÁVISLÝCH mělo dost času, aby je informovali o tom, že budou navrhovat pouze 3 členy výboru, v tom případě by měli připravené nominace i pro tuto variantu. Člen návrhové komise formuloval usnesení, o kterém bylo dále hlasováno.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
6 Zřízení výboru pro územní rozvoj, investice a energetiku |
Volební strana SPOLU pro Rtyni podala návrh na zřízení výboru pro územní rozvoj, investice a energetiku.
Diskuze:
Pan Karel Šafář uvedl důvod, proč vznik výboru SPOLU iniciuje. Chtějí se věnovat energetickým úsporám a předkládat možnosti, jak jich dosáhnout.
Pan Albert Janko podotkl, že město má každé 2 roky zpracován energetický audit, a myslí si, že město i příspěvkové organizace samy hledají možnosti energetických úspor a že výbor je zbytečný.
Mgr. Martin Mičola - výbor se týká i územního rozvoje a investic, nejen energetiky. SPOLU mělo na mysli provést ne energetický audit budov, ale hloubkovou koncepci posouzení možností energetických úspor a hledat možnosti, jak získávat částečnou soběstačnost při získávání energií a jak uspořit nějakými rychlými opatřeními. Ale zabývat se i investicemi, např. VAKu, uchopit tuto oblast komplexně.
Pan Karel Šafář doplnil, že ty audity, co se dělají, jsou audity povinné, SPOLU má na mysli širší koncepci energetiky obce, která by přinesla komplexní soubor úspor, a to i pomocí vhodných investic a územního rozvoje.
Pan Albert Janko uvedl, že energetické audity jsou přístupné komukoli, jedná se o soubor energetických opatření, která by vedla k úsporám. Město již má zcela aktuální návrh energetických opatření pro budovy města, zpracovaný odborníkem, paní Ing. Novotnou.
Pan Karel Šafář - neví, o čem místostarosta mluvil, o jakých opatřeních zpracovaných paní Ing. Novotnou. Pan Albert Janko odpověděl, že zpráva zpracovaná Ing. Novotnou přišla dneska.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
7 Zřízení výboru pro životní prostředí |
Volební strana SPOLU pro Rtyni podala návrh na zřízení výboru pro životní prostředí. MUDr. Jan Hartman uvedl, že v současné době probíhající klimatické změny mohou zapříčinit úbytek pitné vody a další negativní vliv na životní prostředí.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
8 Zřízení výboru pro sociální záležitosti |
Volební strana SPOLU pro Rtyni podala návrh na zřízení výboru pro sociální záležitosti.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. uvedl, že vznik výboru inicioval. Výbor by měl spolu s komisí rady Královéhradeckého kraje pro řešení problematiky seniorů usilovat o posílení terénní služby v oblasti dotací, zajistit dostatek finančních prostředků pro pobytové i terénní služby. Uvedl, jaký další rozvoj čeká Domov sociální péče Tmavý Důl, a co se řeší v rámci Královéhradeckého kraje. Výbor by mohl připravovat žádosti o dotaci a podpořit služby v regionu. Pan Albert Janko reagoval, že vše je možné zajistit z pozice zastupitele, není třeba zřizovat výbor.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
9 Zřízení stálého hosta v radě města pro volební stranu SPOLU pro Rtyni |
Volební strana SPOLU pro Rtyni požádala o zřízení pozice stálého hosta v radě města.
Dle § 101 zákona č. 128/2000 Sb., zákon o obcích, se rada obce schází ke svým schůzím podle potřeby, její schůze jsou neveřejné. Rada obce může k jednotlivým bodům svého jednání přizvat dalšího člena zastupitelstva obce a jiné osoby. Dle platného jednacího řádu rady města Rtyně v Podkrkonoší jsou jednání rady, mimo členů rady, přítomny i další osoby, na jejichž přítomnosti se rada dohodne. Další osoby má právo v případě potřeby přizvat starosta.
Diskuze:
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. uvedl, že SPOLU chtělo tímto záměrem usnadnit práci radě, aby ulehčilo komunikaci mezi radou a volební stranou SPOLU, aby její zastupitelé měli přehled o projednávaných záležitostech a nemuseli stále žádat o informace, cílem bylo zjednodušit administrativu.
Starosta konstatoval, že usnesení z jednání rady města jsou veřejně přístupná.
Mgr. Veronika Turková - uskupení SPOLU bylo nabídnuto, aby měli člena v radě města. Reagoval pan Karel Šafář tím, že 1 člověk v radě nic neprosadí.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. - rada rozhoduje v kolektivu, radní má odpovědnost za svoje hlasování, 1 člověk nemůže nic prosadit, je třeba respektovat výsledek voleb. Proto opoziční zastupitelé chtěli být ve výborech, nicméně je třeba respektovat výsledek předchozích hlasování. Proto chtějí usnadnit komunikaci, nabízejí konstruktivní spolupráci.
Pan Albert Janko - SPOLU si protiřečí, když odmítli místo v radě, ale chtějí tam mít člověka pro informovanost.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. - člen rady rozhoduje, má odpovědnost za svoji gesci, členstvím v radě by omezovali činnost rady, chtějí zjednodušit komunikaci.
Reagoval pan Pavel Fišera, že je škoda, že SPOLU nepřijalo nabízené místo v radě. Prof. RNDr. Štěpán Hubálovský, Ph.D. zmínil, že SPOLU chtělo 2 místa v radě, 1 nechtěli přijmout a teď chtějí mít v radě stálého hosta. Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. řekl, že dle výsledků voleb chtěli 2 místa v radě, když je nedostali, je lépe pracovat ve výborech. Prof. Štěpán Hubálovský zopakoval, že uskupení SPOLU bylo nabídnuto 1 místo v radě, nechce v malém městě zřizovat 5 výborů, není proč si hrát na to, kdo je v koalici a kdo v opozici.
Mgr. Martin Mičola popsal zastoupení v radě v různých minulých volebních obdobích, vysvětlil, proč chtěli do rady 2 lidi.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. uvedl, kolik mají některé okolní obce, i malé, výborů - např. Libňatov má 3 výbory. Reagovala Mgr. Hana Vondráčková, že Libňatov nemá radu, proto zřizují výbory.
Starosta řekl, ať všichni pracují pro obec i bez výborů, bez ohledu na politickou příslušnost. Jako příklady uvedl Úpici, Červený Kostelec.
Pan Karel Šafář - proč nemít spíš výbory, proč nevyužít odborníky, kteří by ve výborech pracovali.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. zmínil metodická doporučení MPSV a MV zřídit výbor pro sociální záležitosti v každé obci, lépe pracovat ve výborech, činnost výborů by nekolidovala s prací úředníků, výbor je ze své práce odpovědný zastupitelstvu, dle jeho názoru jsou výbory na místě. Argumentace není věcná. Starosta namítl, že výbory něco stojí. Pan Karel Šafář reagoval, že zástupci uskupení SPOLU uvedli, že odměny by vraceli zpět městu nebo spolkům.
Pavel Fišera | |
Petr Garček | |
MUDr. Jan Hartman | |
prof. RNDr. Štěpán Hubálovský Ph.D. | |
Albert Janko | |
Mgr. Lenka Kašparová | |
Mgr. Martin Mičola | |
František Pěkný | |
Bc. Stanislav Řezníček DiS. | |
Karel Šafář | |
Jana Sehnalová | |
Mgr. Antonín Stanislav Ph.D. | |
Bc. Veronika Turková | |
Mgr. Hana Vondráčková | |
Martin Ždárský |
10 Různé |
10.1 Revize jednacího řádu zastupitelstva města |
SPOLU pro Rtyni předložilo k projednání svůj návrh jednacího řádu zastupitelstva města.
Starosta uvedl, že revize jednacího řádu zastupitelstva je nutná, navrhuje však předložený návrh jednacího řádu zjednodušit a zkrátit.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. - inspirovali se jednacími řády z jiných měst. Navrhl řešit jednací řád na pracovním jednání a nyní se jím nezabývat. S tím vyjádřili souhlas i ostatní zastupitelé.
10.2 Příprava rozpočtu a plán investic na rok 2023 |
Zastupitelům byl zaslán návrh rozpočtu města i hospodářské činnosti na rok 2023, plán investic na rok 2023 a návrhy rozpočtů a střednědobých výhledů rozpočtů organizací zřízených městem. Návrh rozpočtu města byl finančním odborem zpracován na straně příjmů i výdajů na základě známých nebo očekávatelných skutečností, plánovaných oprav a investic. Návrh rozpočtu hospodářské činnosti obsahuje náklady a výnosy oddělení správy nemovitostí (pronájem bytů, nebytů, ubytovna), lesního hospodářství, dále nájmy z vodohospodářské infrastruktury a nájem tělesa skládky a ostatní drobnou činnost (prodej publikací, zpravodaje, pohledů, turistických známek, vizitek, půjčovné inventáře).
Starosta navrhl sejít se k rozpočtu na pracovním jednání a společně stanovit priority. S tím vyjádřil souhlas prof. RNDr. Štěpán Hubálovský, Ph.D. Starosta zmínil, že rozpočet musí být před projednáváním v ZM 15 dní zveřejněný. Mgr. Martin Mičola uvedl, že na projednání je zhruba tak týden.
Pan Karel Šafář - zmínil, že z celkové částky na investice je drtivá část věnována na infrastrukturu VAKu, probere na schůzce s panem Petrem Vernerem. Reagoval pan Petr Verner, že se nejedná o infrastrukturu VAKu, ale města. Mgr. Martin Mičola - ve volebním roce je na rozpočet málo času, investice jsou skutečně v absolutní většině na tuto infrastrukturu. V rozpočtu např. není žádná částka na energetická opatření, alespoň na projektovou přípravu. Starosta uvedl, že se jedná o návrh, o němž se bude dále hovořit. To podpořil prof. Štěpán Hubálovský s tím, že je třeba stanovit termín pracovní schůzky. Mgr. Antonín Stanislav - bude pracovní schůzka s veřejností? Pan František Pěkný - nikdo se tomu nebrání, ale musí být konkrétní návrhy, časově je to však dosti náročné. Před veřejnost je nutné přijít s konkrétními návrhy a veřejnost s nimi seznámit. Mgr. Antonín Stanislav - příští rok bude náročný, zastropování cen atd., je možné, že případné turbulence ve státní ekonomice se projeví na rozpočtech obcí formou výkyvů u daňových příjmů a dotací.
10.3 Energetický audit |
Zastupitelé měli k dispozici informace o realizovaných či připravovaných úsporných energetických opatřeních jak od města, tak od městem zřizovaných organizací.
Diskuze:
Mgr. Martin Mičola - materiály od organizací prošli a jejich kvalita se dosti liší - některé jsou podrobné, některé jsou na informace skoupé a nedostatečné. Je třeba se tomu věnovat hlouběji. Málo informací dostali o přijatých opatřeních. Město zjevně ze strany rady nepodniklo v loňském a letošním roce kroky vedoucí k úsporám energií.
Pan Albert Janko uvedl, že má tabulku s opatřeními v jednotlivých objektech města. Nějakých úspor bylo dosaženo. Oponoval Mgr. Martin Mičola, že rok 2022 ještě není u konce.
Mgr. Hana Vondráčková uvedla, jaká opatření realizovali v ZŠ a ZUŠ. Po krachu Bohemia Energy oslovili velké dodavatele energií, ale bezvýsledně. Bezplatnou konzultaci o úsporách zařídilo město. Škola sama spotřebu elektrické energie a plynu snížila okamžitými opatřeními, snížili teplotu v prostorách škol, avšak musí respektovat platnou vyhlášku. Řídili se pokyny MŠMT a MZ o větrání, tedy úspora nemohla být tak velká. Plánují výměnu termohlavic, postupnou výměnu zářivek za led osvětlení, s dodavatelem energií jsou plánovány další schůzky ohledně zhodnocení spotřeby a možné úpravy cen.
Pan Karel Šafář nabízí pomoc s vyhodnocením opatření, zmínil konzultaci s EKIS, která však nemůže přinést nějaká zásadní konkrétní opatření. Je zapotřebí hloubkové analýzy, kterou je možné získat oslovením specializované firmy s využitím dotace na vynaložené náklady. Zvážit fotovoltaiku, rekuperační jednotky atd. Jedná se však o návrhy finančně i časově náročné.
Mgr. Martin Mičola - je potřeba uvažovat o opatřeních komplexně, nejen o kusých opatřeních. Je třeba opatření kombinovat tak, aby byla optimální. K tomu je zapotřebí odborníků.
Mgr. Hana Vondráčková - škola se nebrání jakékoliv pomoci, škola sama realizuje jednotlivá opatření k okamžitému snížení spotřeby a k omezení plýtvání energiemi.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. - je třeba sledovat granty a národní dotační výzvy, připravit žádosti a podat je. Energie se nejméně 2 roky nedostanou níže, než je tomu nyní, s tím je třeba počítat, mohl s tím pomoci i výbor, který nebyl schválen.
Starosta - zastupitel může pracovat i bez výborů.
Pan Karel Šafář - je třeba např. škole pomoci tím, aby s dodavateli energií vyjednávalo ze své pozice město.
Mgr. Antonín Stanislav, Ph.D. - příspěvková organizace má svoji právní subjektivitu, ale stále je zde zájem zřizovatele výdaje zřízených organizací sledovat a ovlivňovat.
11 Diskuze |
Ředitelka MŠ Mgr. Zdeňka Jirková se dotazovala, jestli zřizovatel neuvažuje o výběru 1 dodavatele energií pro město i příspěvkové organizace.
Prof. Štěpán Hubálovský - uvedl zkušenost, že 20 VŠ bylo sdruženo, všechny odebíraly od 1 dodavatele, který zkrachoval. Rada pro VŠ je proti tomu uzavírat tato konsorcia, aby případný krach nepostihl tolik subjektů. Z jejich pohledu je lepší roztříštěnost.
Mgr. Martin Mičola vyjádřil částečný souhlas, zmínil zkušenost z minulých let, kdy město odmítlo uzavřít smlouvu za výhodné ceny s Bohemia Energy, což se dnes ukázalo jako dobré rozhodnutí. Město by mělo být schopno si část energií vyrábět samo a uzavírat smlouvy ne s obchodníkem s energiemi, ale s jeho výrobcem jako stabilním dodavatelem.
Pan Karel Šafář - je nutné vybírat dodavatele s péčí řádného hospodáře, jediným kritériem by neměla být cena, ale stabilita dodavatele.
Mgr. Antonín Stanislav - doplnil, že je potřeba zvážit postup s péčí řádného hospodáře. U ČEZu je jistota, že nezkrachuje, uvědomit si, že využívat spotové ceny je riskantní.
Mgr. Hana Vondráčková - nikdo nemohl tušit, že Bohemia Energy zkrachuje, a přechod k Armex Energy byl jedinou možností, jak energie pro školu zabezpečit.
MUDr. Jan Hartman se zeptal, proč tedy při téhle diskuzi nebyl schválen výbor pro územní rozvoj, investice a energetiku. Přiklonili se k němu i někteří přítomní občané.
Starosta - zastupitelé mohou pracovat i bez výborů.
Mgr. Antonín Stanislav - neexistence výboru ztěžuje možnost jednání s institucemi. K jeho zřízení je možné se ale kdykoliv vrátit, stejně tak co se týká ostatních výborů. Mrzí ho a nechápe, proč nebyly zřízeny, proč se jim koalice brání. Pan Pavel Fišera - sbírali informace o výborech u jiných obcí, měli kladné i negativní ohlasy, bylo to dost narychlo, nebrání se jim. Bc. Veronika Turková - nechápe, proč bez výborů nelze pro město pracovat. Reagoval pan Karel Šafář - nelze pracovat jako jednotlivec, není to možné zvládnout, je potřeba víc lidí. Mgr. Antonín Stanislav - budou pracovat i bez výborů, ale jde mu o to, že když vystupuje na institucích, ptají se, proč nemáme výbor, výbor je orgán dle zákona o obcích. Mgr. Hana Vondráčková - výbory měly být lépe vysvětleny. Mgr. Antonín Stanislav - původní dohoda zněla, že výbory budou, posléze to však bylo jinak. Pan Karel Šafář - výbory na povolebních vyjednávání vysvětleny byly, jsou překvapeni negativním rozhodnutím. Bc. Veronika Turková - zkusme, jak bude fungovat výbor pro sport a tělovýchovu, pokud ano, zřiďme další výbory. Pan Karel Šafář - budou zatím pracovat formou pracovních skupin, budou se problematice energetiky věnovat. Podpořil jej Mgr. Antonín Stanislav, budou pracovat i bez výborů. U výborů nezazněly věcné argumenty, proč je nezřizovat. Pan Albert Janko - proč nejsou výbory v jiných městech? Pan Karel Šafář a Mgr. Antonín Stanislav - asi nemají zastupitele, kteří by je chtěli. Mgr. Martin Mičola - město se na podkladech od příspěvkových organizací nijak nepodílelo. Výbor může být zastupitelstvem úkolován, jednotlivec ne. Má podezření, že je zde kampaň, že uskupení SPOLU háže špínu na kdekoho. Nemá odpověď na to, kdo zvrátil původní dohodu o zřízení výborů, zajímala by ho. Naopak slyšel negativní informace o některých zastupitelích SPOLU, a že nechtějí spolupracovat. Pan Albert Janko - jestli chtějí jednat takto, tak to tady budou NEZÁVISLÍ 4 roky válcovat.
Starosta ukončil jednání ve 21:32 a popřál přítomným hezký advent.