Umístit bod:
Doba jednání: | 17.06 - 20.20 |
---|---|
Přítomno: | 13 zastupitelů |
Omluveni: | RNDr. Radoslav Paláček, Ph. D. |
Neomluveni: | - |
Předsedající: | Ing. Petr Řeháček |
Zapisovatel*: | Lenka Vaněčková |
Ověřovatelé zápisu*: | Ing. Ondřej Mizera, Ph. D. Ing. Tomáš Mičaník, Ph. D. |
1 Zahájení |
Zasedání zastupitelstva obce bylo svoláno a vyhlášeno podle § 92 odst. 1 zákona o obcích č. 128/2000 Sb. v platném znění. Zasedání zastupitelstva obce bylo zahájeno starostou obce Ing. Petrem Řeháčkem v 17:06 h. V okamžiku zahájení schůze bylo přítomno 13 členů zastupitelstva obce dle prezenční listiny. 2 zastupitelé obce byli omluveni. Zastupitelstvo obce bylo usnášeníschopné.
Dále pan starosta informoval přítomné, že v souladu s jednacím řádem a se zákonem č. 128/2000 Sb. o obcích ve znění pozdějších předpisů dle § 16 má občan obce právo se vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce k projednávaným bodům. Rozprava ze strany občanů proběhne až po rozpravě členů zastupitelstva obce k jednotlivým bodům. Následně bude přijato usnesení k danému bodu. Starosta obce vyzval zastupitele, aby rozhodli, zda bude hlasování veřejné nebo tajné.
2 Volba zapisovatele |
Pořízením zápisu 7. zasedání zastupitelstva obce byla pověřena paní Lenka Vaněčková, zaměstnankyně obce, účetní.
3 Volba ověřovatelů zápisu |
Starosta obce navrhl, aby 1. ověřovatelem 8. zasedání zastupitelstva obce byl zvolen Ing. Mizera. Přešlo se k hlasování.
Dále starosta obce navrhl, aby 2. ověřovatelem 8. zasedání zastupitelstva obce byl zvolen Ing. Mičaník. Přešlo se k hlasování.
4 Schválení programu 8. zasedání ZO |
Starosta přešel k následujícímu bodu, což byl program 8. zasedání Zastupitelstva obce Vřesina. Vysvětlil zastupitelům, že by rád rozšířil program jednání o jeden bod týkající se schválení pracovně právních vztahů se zastupiteleli pro rok 2024. Jednalo by se o bod č. 18, ostatní následující by byly posunuty. Nikdo nic nenamítal, starosta přečetl pozměněný program zasedání:
Program:
5 Rozpočet na rok 2024 |
Návrh rozpočtu na rok 2024 je sestaven jako schodkový (výdaje jsou vyšší než příjmy). Schodek rozpočtu ve výši 26 801 500 Kč je krytý zůstatkem finančních prostředků na běžných účtech obce. V tuto chvíli je zůstatek peněžních prostředků ve výši cca 38 mil. Kč, z toho 20 mil. Kč na termínovaných vkladech. Pro úplnost 1 termínovaný vklad končí v prosinci a druhý v lednu.
Při sestavování rozpočtu v příjmech jsme vycházeli z očekávané skutečnosti letošního roku (zejména u daňových příjmů). Navýšená byla položka 1511 (příjem daně z nemovitých věcí), a to s ohledem na konsolidační balíček, dle kterého bude DNE navýšena o 80 %. Z transferů jsme do rozpočtu zapojili pouze transfer v rámci souhrnného dotačního vztahu, který jsme ponížili podle pokynů KÚ MSK a transfer na výdaje spojené s volbami, které se budou konat v roce 2024. Z dalších příjmů jsme povýšili § 2321 pol. 2111 - odvádění odpadních vod, a to z důvodu zvýšení ceny stočného. Naopak u položky 2141 - přijaté úroky jsme z důvodu opatrnosti výnos v roce 2024 snížili.
Běžné výdaje příštího roku vycházejí ze skutečných výdajů roku letošního a jsou povýšené o inflaci. Největšími výdaji obce jsou platy zaměstnanců, platby zdravotního a sociálního pojištění, platby za energie, vodu, nakupované služby (činnost zodpovědného zástupce pro kanalizaci, právní služby, IT služby, opravy majetku apod.). V příštím roce předpokládáme v této oblasti přibližně stejný rozsah jako v roce 2023. Do údržby počítáme s nástupem nového pracovníka od 1.1.2024. Na opravy MK je vyčleněno cca 4,5 mil. Kč. Další velkou opravou je plánovaná oprava střechy ZŠ a MŠ ve výši cca 1,6 mil. Kč. Rozpočet rovněž počítá s opravami na hřišti ve výši 1,4 mil Kč.
Investiční výdaje příštího roku plánujeme cca ve výši 29,5 mil. Kč. Nejvyšší investiční akcí příštího roku by měla být výměna VO – II. etapa - plánované výdaje cca 5 mil., zároveň bychom měli získat na tuto akci dotaci ve výši téměř 100%. Další velkou investicí je stavba chodníku od bývalé Jednoty ke hřišti ve výši cca 4 mil. Kč. Další investiční výdaje jsou plánované na koupi pozemku (3,7 mil. Kč), výstavbu odlehčovací šachtice (1,5 mil. Kč) a dokončení PD na kanalizaci na ulici Lázeňská (800 tis. Kč).
Pan starosta připomenul, že všichni zastupitelé dostali dostatečně s předstihem informace o všech připravovaných investicích a významnějších opravách. Ještě o nich krátce pohovořil. Dále uvedl, že v rozpočtu není počítáno s výstavbou kanalizace na ulici Selská, protože nejsou dořešena všechna povolení a pokud by se s tímto v r. 2024 začalo, vzhledem k předpokládané výši této investice, by se nemohly realizovat žádné jiné investice a opravy.
V 17:25 se dostavil zastupitel Bc. Petr Lička.
V čase 17:28 před schválením neinvestičního příspěvku zřízené příspěvkové organizaci odešla ze zasedání ZO zastupitelka MgA. Barbora Benešová a vrátila se 17:29 po hlasování.
6 Rozpočtové opatření |
Rozpočtové opatření č. 13 upravuje v příjmové části ty paragrafy a položky, jejichž příjem se ve schváleném rozpočtu nepředpokládal (příjem dotace, příjem z prodaného pozemku, přijatá náhrada pojistných událostí).
Ve výdajové části se upravují paragrafy, kde byla větší vydání, než předpokládal schválený rozpočet, nebo kde hrozí překročení.
7 Zvýšení ceny stočného |
Cena za odvádění a likvidaci odpadní vody se každým rokem zvyšuje. Od roku 2021 je celkové navýšení o 6,24 Kč bez DPH za 1m3 odpadní vody a jen navýšení na rok 2024 činí 3,6 Kč/1m3 . Vzhledem k tomu, že naměřené hodnoty průtoku odpadních vod jsou v letošním roce podobné jako v tom loňském, tak to znamená, že obec, pokud nezvýší cenu stočného, zaplatí v příštím roce za občany o cca 730.000,- Kč více než letos a celková ztráta se přiblíží 1,5. mil. Kč. K tomu je potřeba připočítat další související náklady na provádění měření, opravy a údržbu kanalizace. Na tuto situaci prostě musí vedení obce reagovat, proto se rada obce rozhodla doporučit zastupitelům schválit navýšení stočného o 10%. (46,20 Kč/m3 bez DPH, což činí 50,82 Kč/m3 vč. DPH) I přes toto zvýšení bude nakládání s odpadními vodami pro obec výrazně ztrátové a obec musí být připravena na to, že i v dalších letech bude docházet k dalšímu zvyšování ceny stočného. Jen pro informaci, OVaK svým zákazníkům bude příští rok za stočné účtovat 54,88 Kč/m3 s DPH, a bylo by žádoucí, abychom v příštích letech, stejnou cenu i my účtovali občanům obce.
Součástí materiálu jsou přílohy – závěrečné protokoly vyhodnocení měření průtoku odpadních vod obce Vřesina a ceníky OVaKu pro naší obec za roky 2021-2023
Z diskuze vyplývá, že většina zastupitelů je pro větší navýšení ceny stočného a hlasuje se o jiných návrzích, než které navrhla rada obce.
V diskuzi navrhuje, aby ceny stočného kopírovaly ceny OVaKu, tj. na rok 2024 Kč 54,88/m3 vč. DPH. Pokud se ceny nesrovnají bude příští rok rozdíl ještě vyšší.
Ing. Mičaník::Navrhuje 15% navýšení ceny stočného.
Pan Vajda::Navrhuje cenu stočného ve výši OVaKu.
Pan Pokorný::Zastává názor, že je to velké zatížení pro občany, stejný názor zastává i MgA. Barbora Benešová.
Bc. Lička::Myslí si, že občané doplácejí na náklady, které vznikají v důsledku velkého množství odtékajících balastních vod do kanalizace.
Starosta::Sdělil, že ve spolupráci s OVaKem vymysleli řešení, jak část odpadních vod odvést mimo kanalizaci vybudováním regulační šachtice na soukromém pozemku občana Vřesiny, od kterého má obec příslib. Projekt by zpracoval Ing. Martin Jaroš.
8 Obecně závazná vyhláška obce Vřesina o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci + zvýšení poplatku |
Dne 13. 7. 2023 byla schválena novela zákona o místních poplatcích, která má nabýt účinnosti dnem 1.1.2024.
Novelizace se dotýká správy místních poplatků, která může mít vliv na úpravu jednotlivých místních poplatků včetně obsahovaných náležitostí obecně závazných vyhlášek. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo vnitra doporučilo vydat novou obecně závaznou vyhlášku, která bude odpovídat nové právní úpravě účinné od 1.1.2024.
Zdůvodnění zvýšení poplatku:
ZO svým usnesením 18-08-01 ze dne 8.12. 2021 schválilo OZV o stanovení obecního systému odpadového hospodářství a stanovilo koeficient u poplatku ve výši 0,70 Kč za 1 litr směsného komunálního odpadů. Systém je nastaven tak, že si sami občané volí objem nádob na směsný komunální odpad a četnost svozů. Aktivním tříděním tedy může každý občan ovlivnit částku, kterou bude platit za svoz a likvidaci svého odpadu. I přes takto nastavený systém a výši poplatku, obec odpadové hospodářství občanům dotuje, a to částkou cca 500.000,- Kč/rok. A může být ještě hůře, protože od roku 2025 ukládá zákon č. 541/2020 Sb. obcím povinnost zajistit 60% podíl vytříděných složek odpadů. Pokud tento limit obce nesplní budou pokutovány a za všechny tuny směsného komunálního odpadu, které budou nad stanoveným limitem, bude obec platit výrazně vyšší sazbu poplatků. Krom uvedeného i OZO zdražuje, na rok 2024 je to o cca 4%.
Rada obce proto navrhuje ZO reagovat na tuto situaci zvýšením koeficientu u poplatku za 1 litr směsného komunálního odpadů ze současných 0,7 Kč za litr na 0,9 Kč na litr. Schválením této sazby přestane být odpadové hospodářství obce výrazně ztrátové a mělo by být motivací pro občany obce, aby důsledným tříděním docílili toho, že si budou moci zmenšit objem nádob na odpad anebo četnost jejich svozů.
A jen pro představu, že se nejedná o nějaké dramatické zvýšení ceny za svoz a likvidaci směsného komunálního odpadu, tak u nejpoužívanějšího způsobu svozu, kterým je 120 litrová nádoba 1 za 14 dní, je navýšení o 624,- Kč ročně. A pokud taková domácnost začne svůj odpad více třídit a sníží objem nádoby např. na 80 litrů se stejnou frekvencí svozů, tak i po zdražení ušetří proti letošnímu roku cca 300,- Kč.
Uvedená čísla jsou pouze hrubé odhady, vycházející z FIN 2-12 a jsou zaokrouhlená na celé hodnoty.
9 Obecně závazná vyhláška obce Vřesina o místním poplatku za užívání veřejného prostranství |
Dne 13.7.2023 byla schválena novela zákona o místních poplatcích, která má nabýt účinnosti dnem 1.1.2024.
Novelizace se dotýká správy místních poplatků, která může mít vliv na úpravu jednotlivých místních poplatků včetně obsahovaných náležitostí obecně závazných vyhlášek. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo vnitra doporučilo vydat novou obecně závaznou vyhlášku, která bude odpovídat nové právní úpravě účinné od 1.1.2024.
10 Obecně závazná vyhláška obce Vřesina o místním poplatku ze psů |
Dne 13.7.2023 byla schválena novela zákona o místních poplatcích, která má nabýt účinnosti dnem 1.1.2024.
Novelizace se dotýká správy místních poplatků, která může mít vliv na úpravu jednotlivých místních poplatků včetně obsahovaných náležitostí obecně závazných vyhlášek. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo vnitra doporučilo vydat novou obecně závaznou vyhlášku, která bude odpovídat nové právní úpravě účinné od 1.1.2024.
11 Obecně závazná vyhláška obce Vřesina o místním poplatku ze vstupného |
Dne 13.7.2023 byla schválena novela zákona o místních poplatcích, která má nabýt účinnosti dnem 1.1.2024.
Novelizace se dotýká správy místních poplatků, která může mít vliv na úpravu jednotlivých místních poplatků včetně obsahovaných náležitostí obecně závazných vyhlášek. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo vnitra doporučilo vydat novou obecně závaznou vyhlášku, která bude odpovídat nové právní úpravě účinné od 1.1.2024.
12 Obecně závazná vyhláška obce Vřesina o místním poplatku z pobytu |
Dne 13.7.2023 byla schválena novela zákona o místních poplatcích, která má nabýt účinnosti dnem 1.1.2024.
Novelizace se dotýká správy místních poplatků, která může mít vliv na úpravu jednotlivých místních poplatků včetně obsahovaných náležitostí obecně závazných vyhlášek. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo vnitra doporučilo vydat novou obecně závaznou vyhlášku, která bude odpovídat nové právní úpravě účinné od 1.1.2024.
13 Obecně závazná vyhláška obce Vřesina, kterou se stanovují pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství v obci Vřesina |
Jelikož se stále množí případy volně pobíhajících psů, strážníci obce doporučují schválit tuto obecně závaznou vyhlášku, která upravuje pohyb psů na veřejném prostranství.
Starosta požádal o vysvětlení pana Krahulce, obecního strážníka.
V současné době nemá obec platnou vyhlášku, která by řešila volný pohyb psů v obci. Aby mohl strážník pokutovat občany, kteří nedodržují pravidla pro pohyb psů v obci, je nezbytné tuto vyhlášku schválit.
14 Schválení dotace pro DTJ Vřesina z.s. 165. 000,- Kč |
Dělnická tělovýchovná jednota Vřesina, z. s si podala prostřednictvím svého starosty pana Marcela Vajdy dne 20. 11. 2023 žádost o poskytnutí účelové neinvestiční dotace prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy z rozpočtu obce Vřesina. Účel dotace: Podpora sportu pro mládež a reprezentace spolku v obecní působnosti. Zajištění příměstských táborů a pokrytí zvýšených nákladů na energie.
Starosta předal panu Vajdovi slovo.
Činnost spolku je stále stejná. V letošním roce jsme nově založili kroužek pro děti, který v současné době navštěvuje 9 dětí.
Ing. Šíma::Spolek má 51 dospělých členů a platí pouze 200 Kč členský příspěvek oproti dětem, které platí 1000 Kč. Můžete to nějak vysvětlit?
Pan Vajda::Pro spolek je důležitější, aby členové přišli na brigádu, je to pro nás lepší způsob podpory, než členské příspěvky.
Bc. Lička::Jaký máte hospodářský výsledek za rok 2022?
Pan Vajda::Z hlavy to nevím.
Bc. Lička::Nahlédnutím do OR jsem zjistil, že cca 1,7 mil. Kč. Peníze obce by se daly využít lepším způsobem např. na platy kuchařkám, školníkovi, úředníkům OÚ, než podporovat spolek, který si vydělává komerčním způsobem. Jistě jste žádali i o jiné dotace.
Pan Vajda::V letošním roce ne, neměli jsme požadovaný počet 20 dětí. Budeme žádat až v příštím roce. Mimochodem ten kladný HV je v součtu za celé období od roku 1991.
Pan Krahulec::DTJ pracuje s dětmi ve srovnání např. s Jakubem Horákem, který pobírá dotaci 100 tis. sám a živí se kulturou. Přijde mi naopak jako nepoměr, že DTJ si žádá jen 165 tis., když s těmi dětmi pracují.
Starosta::Rád DTJ podpořím. Terpve po vyúčtování dotace za letošní rok a zkontrolování finančním výborem bude dotace proplacena. Navrhuji ukončit debatu a hlasovat.
15 Odkup obecního pozemku parc. č. 526/2 FO |
Na jednaní ZO konaného dne 18. 9. 2023 bylo v diskusi projednáváno, jak by měla obec postupovat v případech, že se zjistí, že občané mnoho let nevědomky užívají obecní pozemky. Zastupitelé se shodli na doporučení Mgr. Kučery, že by se jednotlivé případy měly řešit individuálně.
V tomto konkrétním případě se jedná o 22 m2 z obecního pozemku parc. č. 526 – ostatní plocha/ostatní komunikace, který užívají nevědomky manželé ***. Tuto část pozemku mají ohraničenou betonovým plotem a to, že ji nevlastní, se dozvěděli teprve ve chvíli, kdy p. *** požádal ČEZ o vybudování ADS na tomto pozemku.
Obec řádně zveřejnila dne 24. 11. 2023 záměr prodeje této části pozemku. Obec eviduje jedinou nabídku, kterou rada předkládá ZO k posouzení.
16 Zpráva KV |
Starosta předal slovo předsedovi kontrolního výboru Ing. Bártovi, který seznámil zastupitele s předmětem a obdobím kontroly. Jednalo se o kontrolu zápisů ze schůzí rady obce za období 1. 3. 2023 - 1. 11. 2023. Zjištěné skutečnosti jsou uvedeny v zápisech KV, které byly předány zastupitelům s předstihem před zasedáním ZO. Zatupitelé neměli ke zprávě KV žádné dotazy.
Zastupitelstvo obce bere na vědomí výsledek KV. Bez usnesení.
17 Zpráva FV |
Starosta předal slovo předsedovi finančního výboru Mgr. Bjačkovi, který objasnil předmět kontroly. Jednalo se o hospodaření pracovní čety obce Vřesina za rok 2022 a hospodaření ZŠ a MŠ Vřesina pro rok 2022. Zjištěné skutečnosti z kontroly v příspěvkové organizaci byly prodiskutovány s ředitelkou školy. Zastupitelé neměli ke zprávě FV žádné dotazy.
Zastupitelstvo obce bere na vědomí výsledek FV. Bez usnesení.
18 Schválení pracovněprávních vztahů se zastupiteli pro rok 2024 |
Někteří zastupitelé mají s obcí uzavřen pracovně právní vztah. Jedná se zejména o dohody o provedení práce. Tyto se vždy uzavírají na konkrétní rok. Podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích nelze pracovněprávní vztah se zastupitelem obce uzavřít bez schválení zastupitelstva obce.
19 Diskuze |
Starosta zahájil diskuzi tím, že představil pana ***, vlastníka Vřesinské strže. Slova se ujal pan ***, který hovořil za pana ***. Vysvětlil, jaké záměry mají na území Vřesinské strže a zdůvodnil, proč opakovaně projevují zájem o obecní pozemky v prostoru mezi parkovištěm SAREZA u Porubského koupaliště a Vřesinskou strží, které jsou v majetku obce. Chtěli by vybudovat přístupovou komunikaci pro návštěvníky strže. Primárně by se mělo jednat o komunikaci pro pěší. Tím by se odlehčil provoz na Písečné ul. ve Vřesině. Prohlásil, že s vlastníky pozemků na této trase to již má ústně dojednáno. Potřebuje tedy od obce odkoupit pozemky parc. č. 1862/62 a parc. č 1710.
Přihlásil se do diskuze. Navrhuje, aby obec pozemky neprodávala, ale směnila třeba za pozemky, které jsou v blízkosti zahrádek u strže a konkrétní oblast ukázal na mapě. Peníze obec časem utratí, pozemky ale zůstanou. I pro občany Vřesiny bude dobré, když účastníci akcí nebudou jezdit přes Vřesinu přímo. Je škoda, že oblast strže nekoupila kdysi obec Vřesina.
Bc. Lička::Upozorňuje, že tam pěšina už je. Na reakci pana ***, k čemu ty pozemku potřebujeme, sdělil, že tam má obec lesy.
Pan ***::Potřebovali by vybudovat i příjezd pro účastníky akce, k čemuž pěšina nestačí.
Ing. Kopeň::Rada v předchozím volebním období si nechala pozemek záměrně, aby měla vše pod kontrolou a zastávala stanovisko vydávat raději jednotlivé souhlasy pro průjezd.
Pan Pokorný a MgA. Benešová::Vůbec nesouhlasí s akcemi na strži. Při poslední akci jim volalo mnoho občanů a stěžovalo si na hluk.
Starosta::Neříkal by definitivně ne. Požádal pana ***, aby zpracoval do příštího zasedání zastupitelstva krátkou studii, z které bude vyplývat, jaké možnosti nabízí. Pokud koupě, za jakou cenu, pokud směna, tak za jaké pozemky. Jakou cestu budou stavět, pro koho bude přístupná a analýzu, jaký dopad by to mělo do územního plánu.
Dalším tématem diskuze bylo parkování v ulích obce v zimním období.
Dotazuje se, zda je nějaká možnost dotlačit občany, aby v zimním období neparkovali na ulicích. Některé ulice jsou pro sanitky a hasičská auta neprůjezdné. Měla by se přijmout nějaká opatření.
Bc. Lička: :Sděluje, že řešením je pokutovat, více než doposud. Ve městě se nikdo nikoho neptá a dostane pokutu.
Pan Krahulec::Oponuje a dodává, že pokuty nic neřeší. Občan dostane pokutu a stojí tam dál a komunikace je dál neprůjezdná. Řešením by možná bylo, aby obec zařídila odtahovou službu.
Ing. Mičaník::Dotazuje se, co občané, kteří parkují na svém pozemku, například v ul. Záhumení směrem od Klimkovic?
Pan Vajda::Tyto pozemky jsou zaneseny v pasportu komunikací.
Pan Krahulec::Dnes se bavil s kolegou, byl nyní 2 týdny nemocný, Od nového roku budou sloužit spolu a budou každé auto oznamovat - změří, nafotí, oznámí.
Další dotazy do diskuze.
Při minulém zasedání požádal radu o zpracování hospodaření v lesích za rok 2022.
Starosta::Myslel si, že bylo požadováno za rok 2023, dohledáme předložíme do konce roku.
Bc. Lička: :24.5.2023 dával podnět a dodnes nemá odpověď. Černá stavba na obecních pozemcích.
Starosta::Odpověď jsme dali, pozval jsem tě a ústně jsme to probrali.
Bc. Lička::Myslel jsem, že mi pošlete písemnou odpověď, nepožaduji nic složitého pouze krátké sdělení.
Ing. Mičaník::Dotazuje se, zda se něco děje z hlediska lepší dopravní obslužnosti u základní školy.
Starosta: :Odpověděl, že nic. Pan Vajda si přijde v novém roce pro podklady a bude situaci řešit.
Bc. Lička::Dotazuje se na koupi pozemku od pana ***.
Starosta::Čeká se na vyjádření od tří různých institucí. Konkrétně jednal v minulém týdnu na Povodí Odry ohledně studie možného rozlivu Porubky v této lokalitě při vysokých stavech vody a posudek bude Povodím Odry, s.p. zpracován do února příštího roku, do té doby je s panem *** dojednáno, že počká. Pak předložíme návrh na koupi pozemku na nejbližším zasedání zastupitelstva obce.
20 Závěr |
Starosta ukončil 8. zasedání Zastupitelstva obce Vřesina v 19:20 a popřál všem pěkné svátky vánoční.