Umístit bod:
Doba jednání: | 17:00 - 20:30 |
---|---|
Přítomno: | 14 |
Omluveni: | 1 |
Neomluveni: | 0 |
Předsedající: | Ing. Bc. Jana Princová |
Zapisovatel*: | Vladimíra Nováková |
Ověřovatelé zápisu*: | p. Karel Barcal p. Miloš Vaněk |
1 Zahájení a schválení programu |
2 Určení ověřovatelů zápisu |
V souladu s jednacím řádem starostka určila jako ověřovatele zápisu p. Karla Barcala a p. Miloše Vaňka.
3 Kontrola plnění usnesení |
Starostka dále konstatovala, že žádný člen ZO neměl připomínky k zápisu z minulého zasedání.
4 Zpráva o činnosti rady obce |
Rada obce se od posledního jednání ZO sešla 1x, projednaných bylo 10 bodů. Zápisy ze zasedání rady obce jsou
plně zpřístupněny všem zastupitelům obce v aplikaci UZOb.
Upozornil na neplatnost posledního zápisu z rady obce, neboť v něm není uveden jeden bod, kdy se spolu se synem dostavili na jednání a informovali o možnosti zakoupení multifunkčního komunálního vozidla. Starostka sdělila, že tento bod je na programu dnešního jednání ZO, ale do zápisu rady ho doplní.
5 Blok výborů |
Finanční výbor
P. Skořepa přednesl zprávu z jednání finančního výboru.
Kontrolní výbor zprávu nepředkládal.
6 Hospodaření obce dle rozpočtu k 30.11.2023 |
Zastupitelé byli seznámeni s hospodařením obce dle rozpočtu k 30.11.2023.
7 Rozpočtové opatření č. 4/2023 |
Zastupitelé byli seznámeni s návrhem rozpočtového opatření č. 4/2023.
8 Rozpočet na rok 2024 |
Zastupitelé obce byli seznámeni s návrhem rozpočtu na r. 2024. Zároveň byli zastupitelé podrobně seznámeni s plánem investic a údržby na další rok. Návrh rozpočtu byl doplněn v oblasti investic dle výše uvedeného dopracovaného plánu.
Dotázal se na opravu salonku v restauraci U Lípy a upozornil na nutnost zvážení oddělení topení od horního sálu, salonku a samotné restaurace. Dále požádal o zvážení změny typu vytápění budovy, např. instalací tepelného čerpadla.
p. Vaněk:Požádal o přednostní vybavení na obecním sálu - výčepní zařízení (2 výčepní stojany na pivo a nealko), výměna osvětlení a vzduchotechniky, případně výměna ventilátorů ve stropě.
Dále upozornil na nevhodnost zasypání nepoužívané požární nádrže na návsi v Moravanech - vhodnější by byla oprava a následné opětovné napuštění, aby byla dostupná v této místní části voda v případě nutného zásahu JSDHO. Starostka sdělila, že nádrž je nahlášena u krajských hasičů jako nefunkční a nevyužívaná. Na podnět velitele JSDHO bude projednána možnost opravy.
p. Rauer:K výměně osvětlení v tomto prostoru je nutné zpracování výpočtu denního a umělého osvětlení - toto bude zajištěno.
p. Hlaváč ml.:
Projednána navrhovaná úprava plochy na ukládání bioodpadu - navržená zámková dlažba je technicky nevhodná, došlo by k jejímu poškození. Vhodnější by bylo řešení zpevnění plochy asfaltobetonem.
Bude nutné prověřit, zda nemusí být tato plocha propustná, tak jak bylo řešeno v projektové dokumentaci.
9 Pravomoc RO k provádění rozpočtových opatření |
Starostka seznámila zastupitele s návrhem převedení pravomoci k provádění rozpočtových opatření na radu obce.
Provádění rozpočtových opatření přísluší zastupitelstvu obce, zastupitelstvo obce může prováděním rozpočtových opatření pověřit jiný orgán obce, a to radu obce nebo starostu obce.
V souladu s možností vyplývající ze zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, § 102 odst. 2 písm.a), může rada obce provádět (schvalovat) rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce.
Svěření pravomoci radě obce zajišťuje vyšší operativu při práci s rozpočtem v jasně definovaných případech, zároveň nejsou nijak dotčeny povinnosti vyplývající ze zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů vztahujících se k úpravám rozpočtu, kdy až na zákonem stanovené výjimky se rozpočtové opatření provádí vždy před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje.
Návrh rozsahu samostatné pravomoci Rady obce Řehlovice k provádění (schvalování) rozpočtových opatření rozpočtu obce Řehlovice v těchto operacích:
Následně proběhla diskuze zastupitelů k možnosti řešení s ponecháním této pravomoci pouze zastupitelstvu obce.
Navrženo schvalování mimořádných rozpočtových změn dle výčtu v důvodové zprávě bez nutnosti svolávání veřejného jednání zastupitelstva obce formou per-rollam hlasování všech zastupitelů. Hlasování bude následně uvedeno v zápisu ZO, stejně jako bylo řešeno při mimořádném hlasování v rámci RO.
P. Todt navrhl možnost řešení i s využitím vhodné elektronické aplikace - bude zjištěno i využití v rámci UZOb.
10 Návrh střednědobého výhledu rozpočtu obce na období 2024 - 2026 |
Zastupitelé obce byli seznámeni s návrhem střednědobého výhledu rozpočtu obce na období 2024 - 2026.
Po diskuzi mezi zastupiteli bylo dohodnuto, že návrh bude doplněn o investice dle zpracovaného plánu údržby a investic na rok 2024. Střednědobý výhled bude následně zveřejněn po dobu 15 dní a poté předložen zastupitelům obce ke schválení.
11 Návrh na stanovení mimořádné odměny členovi zastupitelstva obce |
Členové rady obce Václav Hejna, Ing. Alfred Dytrt, Ing. František Todt a Mgr. Jan Mikula navrhují dle § 76 zákona o obcích udělit starostce Ing. Bc. Janě Princové mimořádnou odměnu za splnění mimořádných a zvlášť významných úkolů obce v roce 2023.
Důvody poskytnutí mimořádné odměny.
Celková výše zajištěných dotací: 4 321 484,- Kč.
V případě úspěšné realizace vodovodu Nové Stadice a kanalizace Dubice obec získá dotace v řádu desítek milionů korun.
Jedná se o první odměnu, kterou rada obce navrhuje starostce obce od jejího nástupu do funkce v roce 2018.
12 OZV o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství |
Zastupitelé byli seznámeni s návrhem změny OZV o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství s ohledem na výrazné navýšení nákladů na odpadové hospodářství, a to zejména v oblasti svozu a likvidace komunálního odpadu.
Možná úprava poplatku:
Nyní: varianta I.: varianta II.:
Svoz 1x7 650 Kč 800 Kč 800 Kč
Svoz 1x14 400 Kč 500 Kč 450 Kč (jedná se o započítanou úlevu za využívání ekologického vytápění)
V návrhu OZV dále došlo nově k doplnění ve článku 5/2c – „přihlášení na adrese Obecního úřadu Řehlovice (ohlašovny), kteří se současně v obci Řehlovice nezdržují“. Jedná se nově o povinnost úhrady poplatku, pokud se evidovaní na ohlašovně v obci trvale zdržují.
Vznesl námitku, že nebylo v podkladech na jednání a navrhl projednání na dalším jednání ZO.
Starostka uvedla, že OZV je pro možnou platnost nutné schválit dnes a ihned ji zveřejnit ve Sbírce právních předpisů. V opačném případě bylo možné OZV změnit až k 1.1.2025.
Nutnost změny OZV již byla řešena při minulém pracovním jednání ZO. Podrobné podklady byly do systému nahrány. Následně zjištěno, že došlo k chybě v systému, kdy podrobné doplňující podklady zůstaly nahrány, ale zastupitelé je neměli zpřístupněné.
:V rámci diskuze se zastupitelé přiklonili k navýšení místního poplatku za svoz komunálního odpadu dle varianty I.
Zastupitelé byli starostkou upozorněni na nutnost zásadního snížení množství komunálního odpadu do dalšího období, a to s ohledem na doplácení poplatku za skládkovné po překročení stanovené hranice za odvezený komunální odpad (platí pro všechny obce), která se postupně neustále snižuje. Cílem je minimalizace skládkování komunálního odpadu.
Bylo by vhodné nastavit svoz pro celou obec 1x 14 dní, nutné dořešení ukládání popela pro občany, kteří topí uhlím. Zastupitelé navrhli předložení konceptu změny příslušné OZV k odpadovému hospodářství do června následujícího roku.
13 Různé |
Základní a mateřská škola Řehlovice podala žádost o dotaci ve výši 95 % na rekonstrukci kmenových učeben (MAS Labské skály - čerpání v rámci IROP).
Jedná se o rekonstrukci kmenových učeben v prvním patře, podmínkou získání dotace je vytvoření bezbariérového přístupu: renovace a vytvoření bezbariérového WC, renovace dvou tříd (nové podlahy, nové el. rozvody, výmalba, podhled s novým led osvětlením – úspora ve vytápění, energie a další úpravy dle vizualizace); pro školu pak hlavně nákup moderních dotykových displejů a kompletní vybavení tříd.
Škola hradí zpracování Žádosti o podporu (mimo Studii proveditelnosti) - 5 000,- Kč a zpracování Studie proveditelnosti 1. část (první verze Studie proveditelnosti jako příloha k podání žádosti o podporu) - 25 000,- Kč, což je v případě schválení dotace uznatelný náklad, hradí se jen v případě, že bude podpořeno z MAS. Peníze jdou vždy obci, financování je ex-post, tzn. obec musí předfinancovat (r. 2024) a poté dostane 95 % zpět, od konečného vyúčtování trvá cca 1-2 měsíce, tzn. peníze by měly být na účtu také v roce 2024.
Celkové náklady projektu jsou: 2 599 759 Kč
Spoluúčast obce je 5% - tedy 129 987,95 Kč
Termín realizace 7/2024 – 12/2024.
Zrušení usnesení ZO o cenách za výpisy z Czech POINT z roku 2008.
Vzhledem k navyšování rozsahu podání občanů přes projekt Czech POINT a dlouhodobému snížení ceny za 1. stranu výpisů je možnost zrušit toto usnesení o snížení výše poplatku. Pokud dojde ke zrušení usnesení budou nastaveny ceny dle Sazebníku správních poplatků tj. 100,-Kč za 1. stránku a každá další i započatá je nadále za 50,-Kč. Tímto rozhodnutím dojde i ke srovnání sazeb s ostatními možnostmi podání, na které se usnesení o snížení sazby nevztahuje. Ostatní položky v ceníku jsou určeny stejně podle sazebníku. Dle zjišťování v okolních obcích, mají všichni ceny dle sazebníku správních poplatků.
Starostka zastupitele seznámila s možností dalšího zhodnocení volných finančních prostředků obce:
První termínovaný vklad s úročením 4,81 % p.a. (vloženo původně 7 mil. Kč) by bylo vhodné ukončit a změnit na novou variantu.
V rámci diskuze dohodnuto založení účtu u ČSOB za účelem dostupnosti financí jako u běžného účtu + překlopení původního termínovaného vkladu na nové zhodnocení s navýšením částky dle volných prostředků.
Z ČNB bude na účet obce převedena částka 7 mil. Kč (jedná se o přijaté dotace SFŽP a MMR + příspěvky na VPP a výkon státní správy).
Termínované vklady jsou uzavřeny v různých termínech, tzn. že finanční prostředky lze v případě potřeby postupně uvolňovat na hlavní účet obce - stávající úročení 3 měsíce (Česká spořitelna + 2x KB) měly splatnost 13.11., 16.11.,22.12.; úročení 1 měsíc (Raiffeisen Bank) splatnost 12.12.
U KB by zůstalo úročení pevné po dobu 6 měsíců, u ČSOB se výše může měnit každý měsíc v případě zásahu ČNB do úročení.
Pan farář Voleský z Římskokatolické farnosti Řehlovice požádal obec o jakoukoli finanční pomoc s ohledem na nedostatek finančních prostředků pro opravu kostelíku v Dubičkách. Oprava střechy kostelíku probíhá s využitím dotačního titulu SZIF prostřednictvím MAS Labské skály. Bohužel došlo k navýšení zasmluvněné částky o vícepráce - statické zajištění zdiva kostela, nátěr věže a oprava + revize hromosvodu ve výši cca. 175 000 Kč. Farnost má omezené finanční prostředky, proto se snaží zajistit finance i z dalších zdrojů.
Dubický kostelík u vyhlídky na Portu Bohemicu je stěžejní dominantou v místní části Dubice, místo je hojně navštěvováno turisty, kostelík je využíván kromě církevních obřadů i pro místní kulturní komunitní akce. Jedná se o záchranu kulturní historické budovy, rada obce na svém jednání 20.11.2023 doporučila poskytnutí daru ve výši 100 000 Kč.
Po diskuzi zastupitelů navržena částka ve výši 75 000 Kč.
Zastupitelé p. Hlaváč st. a p. Hlaváč ml. podali podrobnou informaci k možnosti nákupu víceúčelového komunálního vozidla.
14 Diskuze |
---