zasedání Zastupitelstva č. 8, ze dne 28. 6. 2023 čas: 17:00, konané v: zasedací místnosti městského úřadu (popis: )

 

  

1. FINANCE

Komentář
Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice

1.1. Návrh rozdělení dotací z grantového programu Sociální služby 2023

Komentář

ZM schválilo dne 25. 1. 2023 usnesením č. 6b/4ZM/23 grantový program Sociální služby a vzorovou veřejnoprávní smlouvu. Program je určen na spolufinancování sociálních služeb zajišťovaných pro obyvatele obce s rozšířenou působností Jilemnice, vyjma Pasek nad Jizerou. Program byl vyhlášen dne 27. 1. 2023, žádosti o dotaci byly přijímány v termínu 1. – 31. 3. 2023. Celkem bylo předloženo 17 žádostí o dotaci, žádná žádost nebyla vyřazena pro formální nedostatky. Hodnotící komise na svém zasedání dne 12. 5. 2023 hodnotila všech 17 žádostí o dotaci a sestavila návrh jejich rozdělení,

Dle § 85 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, musí o dotacích nad 50 tis. Kč a o uzavření veřejnoprávní smlouvy rozhodovat zastupitelstvo města. O dotacích do 50 tis. Kč rozhodla Rada města Jilemnice dne 24. 5. 2023 pod usnesením č. 3a/14RM/23.

 

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice schvaluje poskytnutí dotací z grantového programu Sociální služby na rok 2023 dle návrhu hodnotící komise a uzavření veřejnoprávních smluv s poskytovateli sociálních služeb s požadovanou dotací nad 50.000 Kč:
  1. Dětské centrum Jilemnice, příspěvková organizace, IČ 68247877, na  denní stacionář ve výši 220.000 Kč
  2. Dětské centrum Jilemnice, příspěvková organizace, IČ 68247877, na odlehčovací služby ve výši 120.000 Kč
  3. Diakonie ČCE – středisko Světlo Vrchlabí, IČ 43464343, na sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi ve výši 200.000 Kč
  4. FOKUS Semily, IČ 22871080, na sociálně terapeutické dílny ve výši 61.266 Kč
  5. FOKUS Turnov, IČ 49295101, na podporu samostatného bydlení ve výši 62.892 Kč
  6. Sdružení TULIPAN, z. s., IČ 26672472, na chráněné bydlení ve výši 52.678 Kč

                                                                                                                                                                             /Trojanová, 31. 7. 2023/

 

Přílohy
Pro: 15| Proti: 0| Zdrželo se: 0| Nepřítomen: 2
Komentář
Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice neschvaluje poskytnutí dotace z grantového programu Sociální služby na rok 2023 ani uzavření veřejnoprávní smlouvy s poskytovatelem FOKUS Semily, z. s., IČ 22871080, na sociální rehabilitaci, a to z důvodu respektování dohody z roku 2018 o územním vymezení působnosti služeb sociální rehabilitace zajišťované FOKUSem Semily (ORP Semily) a podpory samostatného bydlení zajišťované FOKUSem Turnov (ORP Jilemnice).  /Trojanová, 31. 7. 2023/

 

Pro: 9| Proti: 0| Zdrželo se: 6| Nepřítomen: 2

1.2. Návrh Participativního rozpočtu Jilemnice 2024

Komentář

Město Jilemnice je zapojeno do programu Zdravé město a místní Agenda 21. Tento program zavádí  principy trvale udržitelného rozvoje do praxe při zohledňování místních problémů. Je tvořen za účasti a ve spolupráci s občany a organizacemi a jeho cílem je zajištění dlouhodobě vysoké kvality života.  Jednou z forem zapojování veřejnosti do rozvoje města  je také  tzv. participativní rozpočet. Jde o proces, kterým obyvatele města mohou rozhodovat o využití části městského rozpočtu na realizaci konkrétního návrhu projektu. Komise Zdravého města a MA21 navrhuje využít participativní rozpočet s možností realizace konkrétních záměrů vzešlých z návrhů veřejnosti a veřejnosti ověřených v roce 2024 dle přiložených podmínek a pravidel. Navrhovanou částku ve výši 300 tis. Kč doporučil ke schválení finanční výbor. 

 

 

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice schvaluje podmínky a pravidla pro realizaci participativního rozpočtu v Jilemnici na rok 2024.
Přílohy
Pro: 15| Proti: 0| Zdrželo se: 0| Nepřítomen: 2
Text návrhu usnesení o kterém bylo hlasováno byl změněn. Nové znění viz

1.3. Urbánní ekonomika města Jilemnice

Komentář

Výstupem spolupráce s FUTURAinvest, s. r. o. zastoupená Vítem Zemanem a společností Frank Bold budou údaje určené pro nastavení pobídkových opatření a bonusů a pro prioritizaci území z hlediska potřeb města, výstup bude sloužit jako podklad pro jednání s developery či jako podklad pro rozhodování v konkrétním území v souvislosti s konkrétními strategickými záměry a projekty města a pro nastavení transparentní ceny za daň z nemovitostí.

Varianta spolupráce obsahuje:

  • Zmapování aktuální praxe města při hodnocení a zvyšování kvality života a ekonomické prosperity. Zajištění a analýza potřebných podkladů. Návrh hodnotících jevů a kritérií. Návrh limitů. Formátování a geodetické dočištění datových sad a jevů pro aktualizaci potenciálu města. Interní návrh rozsahu a formy dalšího postupu s ohledem na aktuální problémy a investiční výzvy města.
  • Návrh právního prostředí - investičního dialogu pro komunikaci s developery a nastavení pozice města v jednotlivých fázích předinvestiční developerské přípravy jako i pozice města jako účastníka jednotlivých fází územního a stavebního řízení. Právní kontrola dodržování podmínek kolaudačního řízení.
  • Institucionalizace úřadu: Institucionalizace úřadu ve prospěch urychlení průchodu projektu úřadem, zjednodušení pravidel a zvýšení transparentnosti rozhodování o území, zkrácení času prostupu projektu, výšení efektivity úřadu i snížení pracovní zátěže odborů a jednotlivých úředníků.
  • Rozdělení území na urbanistické celky, výpočet potenciálu jednotlivých celků na základě stanovených jevů, výpočet míry vlivu limitů jednotlivých celků, stanovení míry možné změny kvality života (zvýšení potenciálu), porovnání potenciálu s investičním plánem a developerskými aktivitami v místě, identifikace územních rezerv pro uskutečnění zvýšení potenciálu a zlepšení kvality života.
  • Ekonomické hodnocení (náklady zisky) jednotlivých urbanistických celků, ekonomické hodnocení limitů a jejich reálné změny, ekonomické hodnocení zvýšení potenciálu v jednotlivých urbanistických celcích, hodnocení multiplikačního efektu investičního plánu směrem ke zvýšení potenciálu, vyhodnocení účinnosti svěřených daní s ohledem na zjištěný potenciál a ekonomickou situaci jednotlivých urbanistických celků.
  • Projednání návrhu s developery a dalšími stakeholdery, zapracování zpětné vazby, schválení, komunikace. Osvědčeným nástrojem pro komunikaci se ukázal tzv. argumentář,  tedy souhrn nejčastěji pokládaných otázek jak z politického tak developerského prostředí či otázky obyvatel města.

 

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice schvaluje spolupráci s FUTURAinvest, s. r. o. zastoupená Vítem Zemanem  dle předložené nabídky ve variantě optimální.
Přílohy
Pro: 11| Proti: 1| Zdrželo se: 2| Nepřítomen: 3
Text návrhu usnesení o kterém bylo hlasováno byl změněn. Nové znění viz

1.4. Milostivé léto 3 - aplikace Zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů

Komentář

V rámci Zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů, tzv. „Milostivé léto 3“ mohou územně samosprávné celky na základě usnesení příslušného zastupitelstva aplikovat odpuštění a zánik daňových poplatků i v případě místních poplatků nebo odvodů za porušení rozpočtové kázně ve své působnosti. Aplikací zákona dojde k zániku bagatelních nedoplatků, jejichž jednotlivá výše je do 200 Kč, kdy celková hodnota zanikajících nedoplatků u jednoho správce daně nesmí překročit 1.000 Kč a fyzické osoby budou moci požádat o mimořádné odpuštění příslušenství daně (tj. úroků, penále, pokut za opožděné plnění daňové povinnosti a nákladů řízení včetně exekučních nákladů) za podmínky, že podají žádost a uhradí jistinu (původní neuhrazenou částku místního poplatku) v průběhu rozhodného období. Jedná se o mimořádné odpuštění a zánik některých daňových dluhů, které dlužníkům vznikly do 30. 9. 2022.

Město Jilemnice v rámci své vymáhací povinnosti eviduje k 30. 9. 2022 nedoplatky na místních poplatcích a příslušenství těchto nedoplatků, neeviduje nedoplatky na odvodu za porušení rozpočtové kázně.

FV doporučil aplikaci Zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů na odpuštění příslušenství nedoplatků za místní poplatky.

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice schvaluje aplikaci Zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů pro město Jilemnice na odpuštění příslušenství nedoplatků za místní poplatky.  /Trojanová, 30. 11. 2023/
Pro: 15| Proti: 0| Zdrželo se: 0| Nepřítomen: 2

2. OSTATNÍ

Komentář
Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice

2.1. Žádosti o změnu územního plánu

Komentář

Zastupitelstvo města Jilemnice na svém jednání dne 24. 5. 2023 přijalo usnesení č. 5a/7ZM/23, kterým vzalo na vědomí, že žádosti o změnu územního plánu registrované k datu 24. 5. 2023 budou zařazeny do návrhu programu zasedání dne 28. 6. 2023. Žádostmi se zabývaly orgán územního plánování městského úřadu a komise rozvoje - viz přílohy.

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice bere na vědomí vyjádření orgánu územního plánování a komise rozvoje k žádostem o změnu územního plánu.
Přílohy
Pro: 15| Proti: 0| Zdrželo se: 0| Nepřítomen: 2
Text návrhu usnesení o kterém bylo hlasováno byl změněn. Nové znění viz

2.2. Aktualizace jednacího řádu Zastupitelstva města Jilemnice

Komentář

Předkládá Vojtěch Mečíř. Předkládaný Jednací řád Zastupitelstva města Jilemnice navazuje na současný Jednací řád, který byl schválen usnesením č. 59/12 dne 19. 12. 2012. Většina úprav je formálního a aktualizačního charakteru. Změny, které přináší, vychází ze vzorů jednacích řádů Ministerstva vnitra a organizace Oživení. Jedná se především o následující:

  1. Na závěr jednání zařazuje bod „Návrhy, připomínky a podněty občanů a občanek“, kde lze přednést zastupitelstvu jakékoli téma, které daný občan či občanka považují za důležité. Tento nový komunikační kanál pro veřejnost má přinést větší otevřenost zastupitelstva.
  2. Do zápisu z jednání se bude vždy uvádět odkaz na videozáznam a k jednotlivým projednávaným bodům se uvede čas, podle kterého si kdokoli bude moci jednoduše dohledat průběh rozpravy. Do zápisu se také zaznamenávají témata ze závěrečného bodu jednání.
  3. Již nebude možné překládat podněty a dodatky k jednání těsně před jednáním zastupitelstva. Je zásadní, aby se každý mohl seznámit s podklady k tématům, která se předkládají zastupitelstvu ke schválení.
  4. Do zápisu se bude uvádět hlasování jmenovitě, což přispěje k transparentnějšímu jednání.

Veškeré změny jsou vyznačené v příloze k tomuto bodu jednání.

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice schvaluje Jednací řád Zastupitelstva města Jilemnice v předkládaném znění.
Přílohy
Pro: 15| Proti: 0| Zdrželo se: 0| Nepřítomen: 2

2.3. Obecně závazná vyhláška (OZV) o koeficientu daně z nemovitých věcí

Komentář

FV se zabýval OZV města Jilemnice týkající se uplatňování koeficientů daně z nemovitých věcí platné již od roku 1996 jak z hlediska jejích formálních nedostatků, tak v souvislosti s navrhovanými zákony na konsolidaci veřejných financí. Na formální nedostatky OZV bylo poukazováno již ze strany FÚ (schvaluje ZM; ne starosta) a byla doporučena její aktualizace. V navrhované změně zákona o dani z nemovitých věcí v rámci konsolidace veřejných financí se nově předpokládá zavedení tzv. státní části daně, která by odpovídala sazbě daně bez uplatnění místního koeficientu a jejíž inkaso bude 100 % náležet státu. Jde tedy o zvýšení základní části daně až na dvojnásobek ve prospěch státního rozpočtu.

Na základě zákona č. 609/2020 Sb. je město oprávněno podle ustanovení § 12 zákona o dani z nemovitých věcí stanovit obecně závaznou vyhláškou pro všechny nemovité věci na území celého města nebo pro všechny nemovité věci na území jednotlivé části města jeden místní koeficient ve výši v rozmezí 1,1 až 5, přičemž koeficient musí být stanoven s přesností na jedno desetinné místo. Místním koeficientem se vynásobí daň poplatníka za jednotlivé druhy pozemků, zdanitelných staveb nebo zdanitelných jednotek, popřípadě jejich souhrny, s výjimkou pozemků orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů a trvalých travních porostů.

FV navrhl zrušit původní OZV z roku 1996, tj. dojde ke zrušení stávajících koeficientů v základní části daně a nově zavést jeden místní koeficient, který dosud využíván nebyl, a to ve výši 1,6 na území celého města. Nová OZV města o stanovení místního koeficientu přesune část z celkového příjmu z daně z nemovitých věcí a to v souladu se zákonem pod místní koeficient, jedná se tedy o daň z nemovitých věcí (její část), která je příjmem města.

Obecně závazná vyhláška musí nabýt platnosti (zveřejním ve Sbírce právních předpisů ÚSC) nejpozději do 1. 10 . při účinnosti od 1. 1. následujícího zdaňovacího období.

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice schvaluje obecně závaznou vyhlášku města Jilemnice o stanovení místního koeficientu pro výpočet daně z nemovitých věcí č. 1/2023. /Faistauer, 15. 7. 2023/
Přílohy
Pro: 14| Proti: 0| Zdrželo se: 1| Nepřítomen: 2

2.4. Valná hromada MMN, a. s.

Komentář

Představenstvo MMN, a. s. svolává na 29. 6. 2023 valnou hromadu akcionářů.

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice bere na vědomí návrh pozvánky a pořadu jednání valné hromady společnosti MMN, a. s., IČO 05421888, se sídlem Metyšova 465, Jilemnice (dále jen „MMN, a. s.“), která se uskuteční dne 29. 6. 2023 v kanceláři starosty města Jilemnice.
Přílohy
Pro: 13| Proti: 0| Zdrželo se: 2| Nepřítomen: 2
Komentář
Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice deleguje Davida Hlaváče, starostu města Jilemnice, ve smyslu § 84 odst. 2 písm. f) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, jako zástupce města na valnou hromadu MMN, a. s., která se uskuteční dne 29. 6. 2023. 
Pro: 13| Proti: 0| Zdrželo se: 2| Nepřítomen: 2
Komentář
Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice ukládá Davidu Hlaváčovi, aby na jednání valné hromady MMN, a. s., dne 29. 6. 2023 zastupoval město Jilemnice a hlasoval pro navržená usnesení valné hromady, jak jsou uvedena v pozvánce.          
Pro: 13| Proti: 0| Zdrželo se: 2| Nepřítomen: 2

2.5. Návrhy a připomínky zastupitelů

Komentář

Ke dni uzávěrky návrhu programu nejsou žádné.

Návrh usnesení
Zastupitelstvo města Jilemnice